RSS Flöde

Minne från bokmässan

Jag står i bankomatkön precis innanför mässan, på torsdagen. Har just kommit dit och känner mig ofantligt förvirrad och lagom liten. I ögonvrån ser jag hur en man rusar in på mässan. Han är svartklädd från topp till tå, ganska kort och lite rund, med ett yvigt och okontrollerat, pappersvitt hår. Han smäller upp sin portfölj på en av bänkarna och börjar rota i den. Snart utbrister han, ”Aha!” och håller upp en penna framför sig, liksom triumferande och lättad på samma gång. Sedan stänger han till portföljen igen, rusar vidare, in på mässan och nickar åt damerna och herrarna i entréspärren, och försvinner.

”Var inte det …?” frågar mannen framför mig i kön.

”Jo, det var det”, säger jag. Och det är det första och enda jag ser av Henning Mankell under mässan.

Jag står där i kön, uttråkad. Tankarna vandrar. Av schemat att döma är Mankell sen till en signering. Får han inte pennor av förlaget? Det får jag, tänker jag där jag står. Christoffer – Henning. 1 – 0.

I pennor räknat.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

