RSS Flöde

He-he-he-he

Hej!
Vi har idag skickat följande varor med Posten 1:a-klassbrev:

* 1 st Wonder Boys (978185702XXXX)
* 1 st Red Harvest (978075285XXXX)
* 1 st Pop. 1280 (978075287XXXX)

Halmstad-veckorna är räddade. Wonder Boys (Michael Chabon) är egentligen den enda jag inte läst, men Red Harvest (Dashiell Hammett) har jag bara läst en gång för längesen, på svenska, och Pop. 1280 … Pop 1280, av den store Jim Thompson, den amerikanska noir-litteraturens överstepräst. Det är mer eller mindre en dödssynd att inte ha den i bokhyllan.

Att ha ”lässcheman” eller ”boklistor” med böcker man ska läsa i en viss ordning, det fungerar inte för mig. Jag är alldeles för impulsiv. Min, stackars, vän Karl har, till exempel, lånat ut sitt exemplar av Människohamn till mig, för flera månader sedan, och jag har inte lyft den än. Jag kan inte, trots att jag är övertygad om att den är bra. Jag kan lova mig själv att ta tag i en bok efter den-här-boken-jag-läser-nu, men när jag sedan lägger undan den nyss lästa boken – då kan jag inte lyfta den om jag inte verkligen, verkligen, verkligen vill läsa just den boken.

Det här gör, ofta, att jag och Mela hamnar i (intensiva) diskussioner.

Jag läser mycket – för mycket för mitt eget bästa – men jag kan aldrig i förväg bestämma vad jag kommer att läsa härnäst. Därför är alla läslistor värdelösa för mig, trots att jag då och då redovisar dem (bland annat på http://www.kapitel1.se). Däremot kommer jag att läsa alla böcker på alla listor jag skrivit – men jag kan omöjligtvis säga när.

Läsning är frihet för mig, och min frihet kan inte spaltas upp i en lista som sedan ska följas. Då är det inte frihet längre.

»

  1. Precis samma som för mig. Lustigt nog läser jag Människohamn just nu! 🙂

    Svara
  2. christoffercarlsson

    Mikaela; oh, härligt! Är den så bra som jag tror?

    Svara
  3. Hittills är den fantastisk! Han får till sån jävla skön stämning i sina böcker.

    Svara
    • christoffercarlsson

      Misstänkte det. Alla jag pratat med som har läst den, har hyllat den. När jag bett dem beskriva den har de bara stirrat tomt framför sig, rynkat på ögonbrynen och sagt, ”Det går inte. Det går inte att beskriva den.” Till och med Mela har reagerat så, och Mela har fan alltid någonting att säga om allting. Nästan allting, i alla fall. Så ja. Jag har mina misstankar om boken. Ser fram emot den dagen jag öppnar första sidan!

      Svara

Kommentera

