RSS Flöde

Kvällssamtal från igår mellan mig och Mela

”Jag funderar på att byta namn,” säger Mela plötsligt, ett par minuter in i vårt samtal. Och direkt, utan att jag kan förhindra det, tänker jag på Friends-avsnittet där Phoebe och hennes kille byter namn. Phoebe byter till ett förnamn jag inte minns, men med efternamnet Banana Hammock, och Mike – hennes kille – till Crap Bag, för att visa Phoebe hur löjligt det är.

”Jaha,” säger jag. ”Till Crap Bag?” Jag ångrar mig direkt.

”Nej, pucko. Till Mela.”

Mela heter, enligt folkbokföringen, något annat. ”Men jag heter ju Mela på riktigt,” säger hon. ”Alla kallar mig ju det. Jag är ju Mela.” Det håller jag med om, och jag blir lättad över att hon inte snappat upp min Friends-referens.

Men, oroar sig Mela, då kan man ju inte sjunga hennes namn längre. Hela hennes – långa – namn, med för-, mellan- och efternamn och allt, det är ganska många stavelser, och Mela har hittat på en melodi till dem som gör att hon kan sjunga det. Melodi kanske ger fel konnotationer; det liknar snarare en väldigt kort ramsa med olika tonlägen. Det är inte ”Gabriellas sång” hon sjunger, direkt.

”Det löser sig,” säger jag och försöker att inte skratta åt det här. ”Om du känner att du verkligen vill byta, så byt.”

”Till Mela Banana Hammock,” säger hon.

»

  1. Prinsessan Consuela tror jag Phoebes valda namn var, eller något liknande i alla fall.

    Svara
  2. Yepp, Princess Consuela Banana Hammock…

    Svara

Kommentera

