RSS Flöde

Min brors rum

Jag går in på min brors rum för att byta disc 6 till disc 7, av The O.C. säsong 1. Bläddrar i boxen. Disc 7 ligger inte där, platsen gapar tom mot mig. Jag ser mig omkring på hans skrivbord. Där står en 42 tums flatscreen-tv, ett Playstation 3, ett högteknologiskt tangentbord, ett avancerat högtalarsystem och något som kan vara – men inte nödvändigtvis är – en volymkontroll, stor som en av de där gammaldags förstärkarna man brukade ha till sin cd-spelare.

Förvirring.

Jag startar datorn. Den går igång med ett brus och jag trycker på ”Eject” för att få ut skivan. Platsen för DVD-skivan är tom.

”Fan.” Jag säger det högt, av någon anledning.

Jag trycker på ”Eject” på boxen under DVD-spelaren. Den här boxen, jag vet inte ens vad den gör. Den är också tom.

Jag ställer mig upp och stirrar förvirrat på skrivbordet en stund, innan jag trycker på ”Eject”-plattan på hans PS3:a. Den piper till, börjar smattra lågt och snart åker disc 7 ut. Jag suckar, lättat. När jag ska stänga av den, trycker jag av någon anledning på ”Eject”-plattan igen. Den protesterar och piper, tre gånger. ”Nej, nej,” säger den. ”Så här gör man inte, Christoffer.” Jag trycker på en platta som måste vara ”On/Off.” Inget händer, och jag tänker att den – kanske – på något vis kan vara kopplad till datorn.

När jag ska stänga av datorn, inser jag att han inte har någon bildskärm. På tangentbordet – som har en egen display, stor som ett cigarrettpaket – blinkar det ”Please enter password.” Jag förstår inte det här, var ska jag trycka in det? Ska jag bara skriva det? Så kommer jag på att han använder tv:n som sin bildskärm. Men på pallen intill stolen ligger det fyra fjärrkontroller. Jag höjer blicken till tv:n och konstaterar att den är av märket ”Samsung”. Återvänder till fjärrkontrollerna. Det står inte ”Samsung” på någon av dem.

Mitt huvud susar högre än datorn.

Jag sjunker ihop, inser att jag inte kan stänga av min lillebrors dator, och det får mig att inse att jag är gammal och att det är så här det kommer att vara i framtiden, när jag och Mela får barn, och så går jag ut, lämnar tv:n död och datorn och PS3:an på, susande. Stänger dörren efter mig för att slippa se och höra det.

Ibland saknar jag tiden när en dator var en dator, en tv var en tv, och man bara spelade halvbra spel på Playstation.

»

  1. Kära du, aldrig har väl något av detta funkar för dig?

    Svara
  2. Det här får mig att le som en cheshirekatt.

    Svara

Kommentera

