RSS Flöde

Molly ska resa utomlands

Min vän Molly ska resa till London på fredag. Hon ska flyga i lite drygt två timmar. Det är en händelse med hög dödspotential, enligt Molly. Vi pratar i telefon, och hon säger att folk vill göra upp lite planer inför resten av sommaren, efter hennes hemkomst.

”Mm,” säger Molly. ”Det får vi se.”

Det är mycket möjligt, fortsätter hon, att jag kommer att få ett sms av henne strax innan flyget går. Med ett fint avsked. Hon har inte flugit på flera år och bär på en stor, stor sten. ”Jag kommer att vara precis så full att jag tillåts gå ombord,” säger hon i telefon. Hon berättar att hon blev så nervös när hon vaknade häromdagen, att hon började städa.

”Det är släktgenen,” säger Molly. ”När vi är nervösa, då städar vi.” Hon är tyst en kort sekund. ”Men man kan ju inte städa på ett flygplan.”

”Så du kommer att vara kanonfull.”

”Jättefull.” Hon tystnar kort. ”Jag ringde till Arlanda,” säger hon sedan. Det här gör mig väldigt, väldigt nyfiken.

”Och vad ville du prata om?”

”Det går sex flyg från Arlanda till London varje dag. Och sex flyg tillbaka.”

”Mhmm.”

”Och jag ville prata med en flygvärdinna.” Det fick hon gärna göra, men flygvärdinnan var på lunch, så Molly skulle ringa tillbaka lite senare. Vilket hon, givetvis, gjorde.

”Och vad frågade du flygvärdinnan?”

Molly svarar inte först, men sedan säger hon, ”Om jag… om man fick sitta med nån som jobbar på flyget.”

”Och det fick man inte?”

”Nej.”

”För dom jobbar.”

”Precis.”

Fnitter fastnar i min hals, men jag försöker verkligen att hålla det kvar därnere, för det här är verkligen, verkligen en stor sak för Molly, jag vet det.

”Vad frågade du mer?”

”Jag … jag hade hört att vingarna på planet är lite … böjliga.” Och när Molly säger det, när hon säger att vingarna är ”böjliga”, då går det inte längre – då skrattar jag så som Ricky Gervais skrattar. Högt, gällt och okontrollerat.

Molly är helt tyst.

”Och … och vad sa hon?” frågar jag sedan, när jag kan andas igen.

”Att ja, det är de, eftersom vingarna måste vara lite mjuka, skulle de vara helt stela skulle planet gå sönder.”

”Och då tänkte du, vad händer om de stelnar.”

”Ja,” säger Molly, ”för det blir ju ganska kallt däruppe, liksom, men nej, dom har något som fixar så att vingarna inte stelnar.”

”Mhmm.”

”Och sen frågade jag om jag satt långt bak i planet, för jag vet att där är det störst chans att överleva.”

”Mmm.” Det här är, nästan, outhärdligt och någonstans tycker jag så synd om Molly för att hon lider av den här rädslan, och jag skulle vilja hjälpa henne, men någonstans så vet jag att den här rädslan är obotlig, och jag vet att hon kommer att lyfta, landa, och hon kommer vara otroligt full, och det är, nästan, lite roligt.

”Så frågade jag om British Airways som vi ska flyga med, och hon berättade att British Airways inte har haft en flygolycka på hur många år som helst.”

”Och vad tänkte du då?”

”Att då borde det ju vara dags för en nu.”

Jag funderar på att försöka förklara sannolikhetslära för Molly. Hon är väldigt, väldigt intelligent och hon skulle garanterat förstå det. Men så tänker jag på hur hon nyss sagt ”böjliga,” och på hur hon säger ”Det får vi se,” när folk vill göra upp planer efter hemkomsten, och bestämmer mig för att låta bli.

»

  1. Jag tillhör en av de många människor som vill skratta åt mig. Men det tar vi när jag landar på arlanda.

    Svara
  2. christoffercarlsson

    Du har åtminstone en stor, stor portion självdistans och humor när det gäller din flygrädsla. Det ska du ha cred för!

    Svara
  3. Jag tycker synd om Molly (som jag plötsligt tycker att jag känner, lite), men kunde inte låta bli att skratta rakt igenom.

    /Vansinnigt Flygrädd

    Svara

Kommentera

