RSS Flöde

Skolkatalogen 2009

Jag är en glömsk person. Eller, egentligen är jag nog inte glömsk utan bara väldigt excentrisk. Eller, egentligen inte excentrisk utan kanske har jag bara en väldigt begränsad förmåga till att ta in stora mängder information. Nu, härnere i Halmstad, träffar jag människor från gymnasietiden. Vissa av dem har jag kontakt med, andra inte. Det är bara så det är. Och vi pratar med varandra och de frågar vad jag gör ”nuförtiden” och hur allting är, och jag svarar och sedan frågar jag dem samma sak. Det är ingen rutin eller något ”man gör” – jag är genuint nyfiken på vad människor gör och jag tror att de, i de flesta fallen, känner likadant. För det är ju, trots allt, intressant att veta hur det går för folk, vad de gör och hur de mår och vad de ska göra.

Det har hänt med minst tjugo personer, än så länge.

Och jag lyssnar och registrerar för att minnas vad de gör nu, och vad de kommer att göra. För det är ju ändå lite jobbigt att få höra vad någon gör, och sedan inte minnas det. Det är, tänker jag, lite nonchalant och självupptaget. Men problemet är att det är så många som sagt vad de gör och ska göra, att jag blandar ihop det lite. Det är för mycket information. Var det hon som jobbar på Espresso House nu, och snart ska plugga vidare till civilekonom, eller var det hon som skulle åka till Thailand och sedan jobba i Norge? Eller var det han? Jobbar han i Norge nu, och är här över sommaren? Eller var det han som snart skulle börja jobba på Espresso House? Vem var det som bodde i Trosa och arbetade på dagis? Var det hon, eller var hon den som jobbar på CityGross och ska plugga litteraturvetenskap i Lund?

Och vem fan var det nu som skulle plugga till jurist?

Sånt här, det förvirrar mig. Det är för mycket. Jag skulle behöva ta fram en gammal skolkatalog, egentligen, ni vet de man hade när man gick på gymnasiet. Man ritade pilar, skrev ”ful”, ”luktar konstigt”, ”hatar honom!”, ”så fin!”, ”fina händer!”, eller vad man nu skrev. I ett fall, minns jag, hade någon dragit en pil mellan två personer och skrivit ”luktar som” mitt i pilarna, för att markera att de här två människorna, de hade minsann samma lukt, av någon anledning.

Hur som helst. En sån skulle jag behöva. Men istället för ”ful”, ”söt”, etc., skulle jag, efter varje kväll, leta upp personen och skriva, ”Jobbar på CityGross – i höst ekonomistudier i Lund.” Då jävlar, vet ni. Då skulle jag ha stenkoll.

»

  1. Som Ebbe Carlsson. 🙂

    Svara
  2. Jag vill se mina bilder

    Svara

Kommentera

