RSS Flöde

Mellan-inlägg och Mela

Förut när jag bloggade, följde jag en hel drös bloggar. Jag hade ingen automatisk lista – jag vet inte ens om de fanns då – utan bara ett antal adresser jag skrev in. Min favoritblogg på den – gamla goda – tiden var en blogg som hette EmilyDoesAmerica. Den skrevs av min vän Emily som gjorde just det bloggtiteln föreslår – hon levde i USA under ett år eller två (jag minns inte exakt nu). Den var ljuvlig. Underhållande, kritisk och samtidigt personlig och reflekterande. När hon slutade, sörjde jag.

Sedan dess har omöjligt många bloggar startats och begreppet ”bloggosfär” existerar nu som ett begrepp och konkurrerar med etablerade medier i (ibland) kampen om ”sanningen.” Det är en enastående utveckling. Men jag har varit så dålig på att följa bloggar, eftersom så få har varit intressanta. Men nu har jag börjat igen, vilket kanske blir naturligt när man själv börjar. Jag samlar på dem och håller på att sätta ihop ett inlägg med vitt skilda och mer eller mindre kända bloggar som, på olika sätt, är fantastiska.

Och bara två av dem är tips jag fått av Mela.

Ikväll ska jag och Mela, för övrigt, gå och se den senaste Harry Potter-filmen. Samtidigt. Men på många mils avstånd. Det är verklig kärlek, det.

”Jag funderade på att ta med block och penna,” sa hon igår. ”Så att jag kunde anteckna allt jag tycker om filmen, och så att vi kunde prata om det sen, men jag bestämde mig för att låta bli.”

Det tycker jag var ett klokt val. Men jag kan nästan se henne framför mig. Det rena, vackra ansiktet och de rynkade ögonbrynen, munnen i ett litet streck. ”Nej, nej,” säger det ansiktet. ”Nej, nej, nej. Fel, fel, fel!”

Hon är mitt lilla mirakel och mysterium, Mela.

»

  1. Nej nej. Inte ”prata om”. Kritisera.

    Svara

Kommentera

