RSS Flöde

Lars Kepler ”skojar”

bild: bokia. motiv: en skojande lars kepler.

bild: bokia. motiv: en "skojig" lars kepler-debut.

Köpte Hypnotisören, pseudonymförfattaren Lars Keplers debutbok, till mig och min mor idag. Det är en omtalad bok och ryktena om boken och författaren lever ett vilt liv i Bok-Sverige, främst som en följd av Bonniers förmåga till att skapa en hype och mediernas förmåga till att göra vad som helst till en nyhet. Så fort det finns en möjlighet till att göra ”något mer” av en bok, så görs det. En bok får aldrig bedömas för det den är, om det finns en chans att göra den till något mer och öka dess försäljning.

Men ändå. Såld till 26 länder på kortare tid än det tar att säga ”pseudonym.” Inte illa, Bonniers. Och visst gillar man mystiken lite, ändå.

Jag har bara läst fyrtio-någonting sidor och, jo, den verkar bra och den känns på något vis annorlunda. Vilket kan bero på en så simpel sak som att den berättas i presens, jag vet inte. Det kanske säger mer om deckar-Sveriges (o)hälsa än om Hypnotisören som bok, dock. Men något är det med den.

Det är bara en sak jag stör mig på. Kepler använder verbet ”skojar” i dialoger.

– Följ med, skojade hon.

– Nej, nej, skojar Christoffer.

”Skoja.” Det är ett märkligt och innehållslöst verb, detta, att skoja. Jag tror inte att jag någonsin ”skojat” med någon, faktiskt.

Det gör allting lite klämkäckt, på något sätt, och dödar därmed stämningen i boken. Det ironiska är att det kommer så sällan, men ändå så ofta, att när stämningen dött efter att någon har ”skojat”, så hinner den precis byggas upp på nytt innan nästa person ”skojar”, och dödar allting igen.

Om du läser det här, Kepler – din debut verkar vara en bra bok. Men, snälla, låt ingen, någonsin, ”skoja” i dina böcker igen.

»

  1. Om det finns någon annan svensk författare som använder sig av ”skojar” på samma sätt så är det väl i så fall en stark kandidat till att vara personen bakom Lars Kepler.

    Svara
  2. Nej, nej, nåt sånt måste vara FÖR uppenbart!

    Jag läser version två, när redigeraren anser det slutskojat😉

    Svara
  3. christoffercarlsson

    Linn; nej, låt inte bli den. Låt ordskämten komma – jag har visserligen bara svept 80 av de drygt 570 sidorna, men den verkar än så länge vara väldigt bra. Däremot har jag en känsla av att den kan bli spretig, om inte Kepler kan hantera berättelsen med tillräcklig kontroll. Men än så länge – väldigt lovande. Läs den!

    Svara

Kommentera

