RSS Flöde

Det här kan inte vara en havsörn

Har ni tänkt på hur mycket spekulationer det är i dagens medier? Givetvis, i artiklarnas texter är det ofta vilda spekulationer av typen, ”Ola, 3, kan vara Al Qaida-infiltratör” (nåja, nästan på den nivån), men numera har det till och med spridit sig till rubrikerna:

Bin Ladins son kan vara död

Kaffe kan vara en hälsofara

Sommarvädret kan vara här för att stanna

Turnén kan bli en succé

SÄPO-anställd kan ha varit terrorist

Och så vidare. Vad är det här? Det är ju inte nyheter, det här. Det är ju ingen-nyheter.

Turnen kan bli en succé – men det är lika sannolikt att den inte blir det. Slutsats: vi har ingen aning.

Bin Ladins son kan vara död – men det kan också vara så att han lever. Slutsats: vi har ingen aning.

SÄPO-anställd kan ha varit terrorist – men det är även möjligt att han ”bara” var polis. Slutsats: fan vet.

Jag antar att ”kan …” är kodspråk för ”vi (oklart vilka) tror …”

Jag säger som min far, jag: tror, det är något man gör i kyrkan, och man ”tror” inte att det inte kommer någon bil när man går över vägen – man är tvärtom jävligt noga med att kolla efter strålkastare och lyssna efter motorsus, annars går det nog åt helvete med allting.

Jag är trött på det här. Hårda nyheter vill jag ha! Jag vill ha en rubrik som 10 000 demonstrerade mot Stockholmsprogrammet och så vill jag ha en översiktsbild som är så skarp att jag kan räkna varenda satans demonstrant, för att sedan kunna säga, att ja, jo, det var väl sisådär en 10 000 personer där.

Okej, det här kan inte vara en havsörn, en bil, en terrorhandling, en bok eller en kaffekopp – det här är ett vanligt, jävla, småsurt blogginlägg och inget annat.

Hör av er till mig när ni vet någonting.

Kommentera

