RSS Flöde

Kepler – Hypnotisören

Det har varit lite tyst här idag, jag vet det, men jag har ägnat mig åt att läsa ut Keplers Hypnotisören. Jag köpte den till min mor, egentligen, men hon höll just på att avsluta Nessers tio år gamla Carambole, och lät mig svepa Keplers bok först. Så det är vad jag har gjort.

Och tja … jag vet inte, jag. Det är en trixig bok, Hypnotisören. Den är väldigt bra i drygt 200 sidor, om än lite pratig och den läcker som ett såll i vissa logikfrågor. Men fortfarande väldigt bra. Sedan börjar den spreta lite, och sedan spretar den ännu mer, till den gräns att jag är nära att bara släppa skiten och slösurfa lite vid datorn istället. Men snart sveps jag in i berättelsen igen, och är fast trots att den fortfarande spretar som benen på en spindel – fram till slutet. Som känns väldigt, väldigt stressat och … tomt. Jag lämnas ganska trött och likgiltig efter sista sidan.

En helt okej, välresearchad och stundtals välberättad debut – om det nu är författarens egentliga debut (den är väl egentligen helt okej annars också). Vissa tillfällen är den till och med bländande, men överlag är den bara just okej och inte mycket mer.

Så. Nu vet ni det.

Ett svar »

  1. Den Kepler, den Kepler… jo, jag läste också ut den snabbt. Håller i stort sett med dig, Christoffer. Hade jag haft ett förlag hade jag inte tackat nej till Kepler, men samtidigt… ingen figur i romanen griper egentligen tag. Och det är väl ändå meningen i en gestaltning?
    Jag skrev lite mer på min blogg, både om pseudonymtjafset och om det filmiska i boken.
    Så, råkade bara kika in på din blogg för att jag är nyfiken… ja, du vet. Och så vill jag läsa bra små texter, sådana som du levererar hela tiden. Keep it up, CC!

    Svara

Kommentera

