RSS Flöde

Överbefälhavare Calander

motiv: Överbefälhavare Calander.

motiv: Överbefälhavare Calander.

Det här, mina vänner, är en stor bild på en stor man. Detta är Överbefälhavare Björn Calander. Make, far, författare, pedagog, mentor, kritiker, humorist, estradör, gycklare och mästare. Det är i sanning ett unikum, detta. En man som har vandrat den långa vägen, som var med på den tiden ”då det begav sig,” som det brukar heta.

Vi lärde känna varandra under slutet av förra året, i och med den nystartade sidan Kapitel 1. Han blev snabbt en av mina närmaste vänner, och en av mina bästa kritiker. När man som jag är ung, oerfaren och på väg in i något som kan liknas vid ett (mer eller mindre opublicerat) författarskap, behöver man någon som säger till en att, ”Du, oroa dig inte. Det här är skitbra, och vi ska inte ge oss förrän vi smäller det här ända in i förlagskaklet.” Sådan är Björn Calander. En man med energi och vilja, som smittar av sig.

Men han är inte en av mina bästa kritiker för det. Han är det för att han samtidigt säger, ”Men du, här, här läcker hela grejen som ett såll, rent logiskt. Täta till! Stryk! Gör om! Förbättra!” Och jag håller med, i nio fall av tio. Hans språkkänsla är fenomenal, han kan peka ut den där lilla detaljen som gör att ett helt stycke rasar ihop som ett korthus. Överbefälhavare Calander raserar inte saker. Han är en man som hjälper till att bygga upp dem.

Men han är mer än en skicklig, läsande och skrivande människa. Han är dessutom en högljudd pratkvarn som får mig – som ofta får höra att jag pratar för mycket – att näst intill verka stum i jämförelse. Han talar med ett stort bildspråk, genomskjutet av populärkulturella referenser i var och varannan mening, som gör att det börjar flimra i min hjärna när jag försöker minnas eller dra kopplingar mellan dem. Björn Calander är en man som kan höra två sekunder av en sextio- eller sjuttiotalslåt, och sedan nämna titel, namn/artist och utgivningsår. Och, om så finns, eventuella kända covers. Dessutom är han ett stort fan av diverse sporter, och minns stora idrottsögonblick. Han plockar fram dem som om de skedde igår, med samma entusiasm och självklara detaljminne.

Calander är ett uppslagsverk och en sann historieberättare, en man med många anekdoter från ett fascinerande liv. De sträcker sig över stora delar av Sverige och flera årtionden, och kantas av dubiösa människor, skugglika platser, och stora och små hjärtan. I de (få) texter jag läst av honom ligger erfarenheter, små händelser och minnen, och bultar mellan raderna.

”Jag är en resande man,” säger han när vi talar i telefon idag, och han nyligen hemkommit från platser som Paris, Öland och Småland. ”Det är då jag trivs som bäst.” Och givetvis gör han det, något annat hade jag inte väntat mig.

Att säga allt det här om Calander, det är egentligen en onödig sak. Jag menar, titta på bilden. Den säger ju allt.

»

  1. Respect. Boom-shakalak!
    Jag gör honnör för min överordnade.
    /Kapten

    Svara
    • christoffercarlsson

      Haha! Jag tror att herr Calander skulle finna denna honnör mycket generande. Men jag är säker på att han uppskattar den. Snart, imorgon typ, blir det inget mer inget daltande, ingen fritid och inget socialt umgänge. Då går jag under ytan, in i Vincent. Det sjunkande skeppet ska styras upp och räddas på allvar. Återkommer!

      Svara
      • Hehe. Kantänka det, själv tycker jag att kaptenandet är i lika delar smickrande och genant, men jag låter dig hållas tills vidare. Är ju förtjust i tvetydigheter och sånt som väcker blandade känslor…

        Tvivlar på att skeppet är sjunkande, men det ska ju helst tåla riktigt hög sjö och svetsa du lite till på bogvisiret (avd. osmakligt bildspråk).

        Tillykke! Behöver du bolla så vet du var jag finns.

  2. christoffercarlsson

    Haha. Inget att göra åt, så länge låter mig hållas. Jag är hopplös i vissa avseenden.

    Angående bogvisir. Jag är ju så fantastiskt korkad ibland – definiera osmakligt bildspråk? Vad tänker Kapten (!) att jag ska hålla mig borta ifrån?
    Din åsikt räknas …

    Tack, tills vidare!

    Svara
  3. Äh, det var bara min Estoniareferens som jag tyckte eg var osmaklig. I övrigt ang bildspråk bör Schassen Carlsson kanske finna sig en annan mentor, eftersom Kapten Fant har en tämligen snedseglad inställning till detta i jämförelse med gängse litterära farleder.

    Svara

Kommentera

