RSS Flöde

Angående Unni Drougges nya roman

Om någon vill veta vad jag tycker – vilket jag visserligen tvivlar på – så tycker jag så här.

Det är så mycket skit när det gäller svensk litteratur nu som handlar om så mycket annat än att faktiskt skriva berättelser. Jag är inte intresserad av det här. För mig handlar det om att skriva ­romaner som säger något om livet. Det är ett allvarligt jobb. I stället försöker man att sälja till varje pris, synas och stå på arenan och skrika och gapa och göra grejer som ska märkas, och det gillar inte jag. Håll på ni och gapa och skrik, det går väl över.

Men det är inte jag som sagt det. Tyvärr. Men det skulle kunna ha varit det.

Citatet tillhör Håkan Nesser som uttalar sig i frågan i Dagens Nyheter:

http://www.dn.se/dnbok/hakan-nesser-unni-drougge-1.921950

Så. Nu går vi vidare, va?

»

  1. Because the music that they constantly play
    It says nothing to me about my life
    Hang the blessed dj

    Svara
    • christoffercarlsson

      Ah. Den låten är fantastisk. För en ung och frustrerad outcast från Halmstad var den till och med livsavgörande. Stundtals, åtminstone.

      Svara
  2. christoffercarlsson

    Fast det är klart … man kan ju verkligen fråga sig vad Håkan Nesser säger om livet. Egentligen.

    Svara
    • Jo. Men man får väl lita på killen när han säger att han har ambitionen… Å tredje sidan är det måhända lätt att snacka när man har en tryggad ekonomi. Men man fattar ju alla pseudonymer, de skäms nog lite iallafall, längst inne, hela vägen till banken…

      Svara

Kommentera

