RSS Flöde

God morgon!

Vaknar av att Mela ringer någon gång runt halv åtta. En halvtimme tidigare har jag, ur medvetande, stängt av alarmet. Går upp, gör en morgontoalett. Kommer tillbaka till sängen, noterar att Mela har ringt en gång till. Är så trött att jag undrar om hon verkligen har ringt två gånger, eller om det bara är jag som är förvirrad. Ringer upp henne och väser något till hälsning. Tycker synd om henne för att jag just väser. Mela är pigg och kvittrande. Ljudet är fint och får mig att längta hem, men jag är så trött att jag inte riktigt kan prata, och jag undrar vad fan som har hänt under natten. Undrar vem som har gjort mig till en mumie. Brukar ju alltid vakna relativt pigg numera. Somnade jag sent igår? Inte senare än vanligt. Var jag full? Definitivt inte, jag är nästan aldrig full längre. Har jag sovit dålig? Inte vad jag vet. Har någon injicerat lugnande i mig under natten? Så måste det nästan vara. Känslan är enfaldigt märklig. En sådan här morgon, med sådan trötthet och svaghet, har jag inte upplevt på flera år.

Lägger på efter en stund. Funderar lite. Tänker att det kanske är så här det känns när man blir gammal.

”Äh,” säger jag sedan, högt. Går upp och sätter på kaffebryggaren, trots att jag verkligen inte bör inleda dagen med en kopp kaffe. Men, jag vet det, en sån här dag finns det inget annat att göra. Fumlar lite med monteringen av vattenhållaren, melittapåsen, och tar nog en eller två skopor för mycket eller för lite. Sätter mig vid köksbordet och tittar på kaffebryggaren medan den pustar och fräser. Tar en kopp när bryggaren tystnar. Häller upp, dricker, och reflekterar över vilka märkliga femton morgonminuter det här är.

Och så börjar morgonen. God morgon! tänker jag där jag sitter i min ensamhet och smuttar på kaffet.

Ett svar »

  1. Sådär ser en av mina ”bra” morgnar ut 😦

    Svara

Kommentera

