RSS Flöde

God morgon!

Mela återvänder till Borlänge en dag eller två eller tre (det ”beror på”, sa hon), och imorse gick alarmet någon gång mellan halv fem och fem.

”Jag kanske gör en massa ljud,” hade jag varnat henne innan. ”Om jag vaknar kanske jag gör en massa ljud för att jag är så trött. Typ, Ngööööhh.”

”Det är okej,” sa hon och jag tror att hon kvävde en liten – men kärleksfull – suck.

När jag vaknar av alarmet – vilket Mela inte gör – säger jag, ”Älskling … alarmet. Ngööööhh.”

”Jag vet,” säger hon direkt, som om hon varit vaken i två timmar och svept en kanna kaffe. ”Jag vet.”

Så går hon upp, och jag ligger kvar, lyssnar på hur hon sköter sin morgon. Någon gång driver jag in i sömnen igen, men jag rycks snart tillbaka.

”Kan du göra frukost åt mig?” frågar hon från badrummet. Därinne låter det som om någon förbereder en operation. Metall, vispande ljud och väsande sprut från flaskor.

”Ngööööhh. Nej,” säger jag, som inte kan hålla ögonen öppna, och  som inte förstår att hon är obehagligt stressad. Efter en stund reser jag mig upp, och ställer mig mitt i lägenheten. Jag står där som någon sorts observatör medan jag funderar på hur jag lyckats ställa mig upp.

”Kan du verkligen inte göra frukost så att jag hinner äta?” frågar hon igen, och jag förstår att Mela har bråttom. Väldigt bråttom. Något sparkar till i mig och jag ställer mig vid diskbänken, börjar göra knäckebröd och té, och jag vet i fasen vad det är men helt plötsligt har jag vaknat. Det är otänkbart för mig, detta att Mela ska åka hemifrån utan att ha ätit något. Det, tänker jag, det är kärlek, det, när man känner så för någon.

God morgon, tänker jag sedan där jag står och smörar knäckebröd som om det gällde livet. God morgon.

Kommentera

