RSS Flöde

Mela duschar

Just nu duschar Mela i mitt badrum. Dörren är stängd, så alla ljud där inifrån blir liksom dovare än vad de är. Men detta, att lyssna på när Mela duschar, är en unik upplevelse. Lite som att höra Beatles för första gången, tänker jag. För, vet ni, det är så många ljud. Strilande vatten i varierande styrka, shampooflaskor som pyser och väser, händer som gnuggar och duschdraperiet som vispar och viskar omkring därinne, något märkligt skrapande ljud mitt allting, och så en liten duns, ett klinkande och sen mer strilande vatten. Och sen helt plötsligt blir det totaltyst. Alldeles jäkla gravtyst blir det där inifrån.

Nu har hon kommit på något, tänker jag. Nu har Mela kommit till någon sorts insikt om livet, döden, eller något däremellan. Bara det kan göra allting så oerhört tyst, så fort.

Sedan börjar allting om igen. Jag undrar vad hon gör då, med den här insikten. Om hon liksom nonchalant släpper den bara, som att, ja ja, men det var det, eller om hon reflekterar över det hela medan hon kanske shamponerar sitt hår.

När hon kommer ut säger hon ingenting om detta, det gör hon aldrig. Jag tittar på henne, liksom förväntansfullt, men inget händer.

”Hej”, säger hon, insvept i handduken.

”Hej”, säger jag.

”Oj”, säger hon i en utandning, som om hon just lyft tio tunga flyttlådor eller precis legat ute i solen och svettats i två timmar. Ett sånt, utmattat, ”Oj”, är det. Men inget mer får jag veta om vad som hänt, trots att det är mitt badrum det handlar om. Mitt!

Vilken stil, egentligen.

Er frustrerade,

CC.

Ett svar »

  1. Jag tror det kallas kvinnlig mystik men det är blott en dimridå. De leker med oss förstår du. Varenda rörelse, händelse och ord är till för att förtrolla oss, lura oss, en illusion av kontroll. Vissa är bättre på det – andra sämre.

    Framför allt när de bestyr sin skönhet. Denna manifestation till den egna kroppen de säger är en hyllning till oss. Men mig lurar de inte. Jag är dem på spåren med nyckeln till gåtan i min hand. 🙂

    Svara

Kommentera

