RSS Flöde

”Fönstret” – ett drama i fem bilder

Okej, hörrni, jag vet att det bara var en liten stund sedan jag bloggade sist, men det har hänt något här, i min lägenhet. Något stort, något som inte tidigare har skett. Jag lyckades, för en gångs skull,  fånga det här förloppet på bild.

Det är nämligen så, att det finns två fönster i min lägenhet – ett litet och ett stort. Det lilla har alltid varit enkelt att öppna; det andra omöjligt. Jag ska inte tråka ut er med det tekniska (delvis eftersom jag själv inte är helt klar över hur det går till, det här) men det är på den nivån att hyresgästen före mig skrev en mycket, mycket ångestfull och frustrerad lapp till mig, där hon informerade mig om att hon verkligen, verkligen försökt få upp det stora fönstret, men att ”det verkar helt jäkla omöjligt!” Inledningsvis tänkte jag att, det här var ju ett smart sätt att komma undan. Men snart insåg jag att det förmodligen var just omöjligt.

Detta fönster – eller snarare omöjligheten i att inte kunna tvätta utsidan av det – har under lång tid gjort Mela oerhört provocerad och upprörd. Hon har varit obeskrivligt arg på det här fönstret, jag misstänker att hon blivit lite upprörd varje gång hon sett det i ögonvrån.

fönster 1

Dagens försök att öppna fönstret inleddes på samma sätt. Ovan ser ni hur Mela än en gång ger sig i kast med detta fönster (det till höger i bild, för att vara övertydlig). Hon står där, och hon vrider och vränger och använder mejsel och hammare och frustar och grymtar som en riktig byggarbetare. Min roll i det här skedet, är den av en betraktare. Jag gör inte så mycket, står mest i bakgrunden och mm:ar och jaså:ar åt det Mela säger.

fönster 2

Tills luften går ur henne, och hon sjunker ner. Här, i detta ögonblick, är jag mycket, mycket försiktig. Jag säger inte så mycket, vet att hon är nära att ”förlora” (något Mela aldrig gör). Jag vet att hon antingen kommer att slå till mig eller be om en kram. Det här är förloppets botten. Mörkare än så kan det inte bli. Titta, ser hon inte uppgiven ut, Mela?

fönster 3

Sedan fortsätter hon, en gång till. Och ja, jag vet inte exakt vad som händer, faktiskt. Jag vänder ryggen till, jag tror att jag publicerar inlägget om Sara Lövestam och Udda nedan, och sedan, vet ni … sedan hör jag ett klick, och när jag ser upp, då möts jag av det här:

fönster 4

Ser ni hur glad hon är här? TITTA! JAG FICK UPP DET! DET ÄR ÖPPET! NU KAN JAG …

fönster 5

… äntligen städa det.

Hon blir helt till sig här, Mela. Hon smäller upp fönstret och nästan springer till diskbänken där hon tappar upp vatten och rengöringsmedel i en röd liten bytta, och ställer sig sedan här. Hon gör rent fönstret med ett sådant nöje att jag står stum av häpnad, och bara kan lyfta kameran en gång till och ta den här bilden.

»

  1. För att parafrasera Gert:
    ÄNTLIGEN!!

    Svara
  2. åh, kan inte ni två bara ta och pallra er hit nu? :(:(
    jag saknar er

    Svara
    • christoffercarlsson

      Mela pallrar sig dit ikväll, förmodligen är hon framme runt 22:10. Och jag kommer i nästa vecka! 🙂

      Svara

Kommentera

