RSS Flöde

Tillståndsillustration

motiv: Evas whiteboard, maj 2009

motiv: Evas whiteboard, maj 2009

I våras lade jag fram min d-uppsats i kriminologi. Jag skrev om kvinnor som upplevt våld i nära relationer, och hade en alldeles, alldeles fantastisk handledare. Hon är nog den skickligaste kriminolog jag träffat. Jag skulle kunna berätta många historier om henne i den här bloggen, och en dag kommer jag nog att göra det.

Hur som helst. Imorgon, klockan åtta, ska jag sitta på hennes rum igen. Jag, som vill ta en masterexamen om det nu är så att doktorandtjänsten piper sig i höst, ska skriva en andra d-uppsats (”Examensarbete II”, på fackspråk) och Eva har ”en idé”, messade hon i helgen. Den kommer förmodligen att handla om hatbrott, vilket är det område jag just nu intresserar mig för (det kan tolkas som att ligga i närheten av våld i nära relationer, men också som ljusår bort).

På t-banan hem – efter att ha sagt hejdå till Mela – kom jag att tänka på den här bilden. Den är från i maj, under slutfasen av uppsatsskrivandet, och Eva har illustrerat mitt, och uppsatsens, då aktuella ”tillstånd”. I efterhand har jag svårt att förstår vad den visar, men just då var den fullt förståelig. Det kanske säger mer om mitt dåvarande ”tillstånd” än om Eva, egentligen. Ser ni mig i bilden? Jag är där nere, till vänster, i rött, och tydligen befinner jag mig i en Kriminologi-/VNR-/Forskningsbubbla som jag liksom lite prövande känner på. Det är en väldigt bra illustration, faktiskt. Det var (är) precis så det var (är).

Hur som helst. Så är det att 1) läsa kriminologi, 2) skriva d-uppsats, och 3) göra det för Eva. I vår ska jag göra alla tre igen (ja – det är nästan ett halvår kvar, men när det gäller d-uppsatsen måste tankeverksamheten börja i tid).

Bara så att ni vet vad som eventuellt kommer att vänta, alltså.

God kväll, vänner.

»

  1. Är det inte också ett litet hjärta där till höger som hon har kryssat över? Och en ölburk (fri tolkning)?

    Svara
    • christoffercarlsson

      Ett hjärta håller jag med dig om att det ena är. Jag vet dock inte exakt varför. Kan ha med ”kärleksbegreppet” att göra. Har ingen aning. Däremot, tror jag inte att det andra är en ölburk. Eller, om det är det, symboliserar det nog ”alkoholfrågan.”

      Men jo, det skulle lika gärna kunna symbolisera att jag inte bör/får/kan ha ett hjärta, och att jag definitivt inte bör/får/kan dricka alkohol.

      Mycket riktigt – jävligt hårda bud var det, på den ti’n.

      Svara
  2. Hårda bud, med andra ord.

    Svara

Kommentera

