RSS Flöde

Ur intervju #2 med Vincent

Bakgrunden till dessa intervjuer, och ett utdrag ur den första, kan ni läsa här. Andra gången jag träffade Vincent, möttes vi utanför Systembolaget vid Medborgarplatsen. Han hade ”ärenden att göra” i området, förklarade han i telefon. Eftersom den första intervjun nästan blev ett tillfälle av ”dokumentär action” när han, blödande och paranoid, var övertygad om att en brevbärare skuggade oss, så bestämde jag mig för att starta bandspelaren redan innan vi satt oss ner för att tala den här gången. Jag hade, så att säga, mina misstankar om att den här gången skulle bli ett liknande möte. Nedan följer ett utdrag ur den andra intervjun, genomförd sommaren 2008, drygt två veckor efter att vi träffats förra gången.

____________

(skrapande och väsande ljud, mikrofonen stryker mot jackfickans tyg).

CC: Hej, hur är det?

VF: (på avstånd) Hej, du, jag ska bara in här lite snabbt.

CC: Nu?

VF: Ja, jag måste få i mig nåt innan vi kör. Sen är det en grej till jag måste fixa, bara. Inget konstigt.

CC: Gå in, du, jag kan vänta utanför. Jag behöver ändå titta på mina … anteckningar … från förra intervjun.

VF: Visst, visst.

(Vincent går in, och kommer ut efter ett par minuter.)

CC: Vad är det du (ljudet av en kork som skruvas av), men ska du dricka vodka så här ti- … okej. Hur mår du?

VF: Bra, alldeles utmärkt. Lite ont om pengar, bara.

CC: Du köpte nyss sprit för tvåhundra spänn.

VF: Det här är inte sprit. Det här är för min funktionsförmåga. Jag behöver betala för min, medan du får din gratis, ja, fan, du tjänar ju till och med pengar på den.

CC: Ja, ja det är sant. Nej, tack, jag vill inte ha.

VF: Vi ska till banken.

CC: Okej … vad ska du-

VF: Det tar inte lång tid. Inte lång tid alls.

CC: Okej.

(Vi går till bankkontoret på andra sidan Medborgarplatsen.)

VF: (prassel) Här, ta på dig den här.

CC: Vad är … strumpbyxor.

VF: Nylonstrumpbyxor.

CC: Vad … vad ska jag ha dem till?

VF: Över huvudet, din idiot. Ta på dig dem.

CC: Vad fan ska du göra?

VF: Vi ska göra ett hastigt … bankbesök.

CC: Bes- vad fan, Vincent, ta bort den där!

VF: Men det var då fan vad du ska tjata, den är inte ens laddad. Ska du hänga på, eller? Lite bättre timlön än den där akademiska skiten du håller på med.

CC: Nej, jag ska inte hänga på, och det ska fan inte du heller. Lägg undan den där nu, folk stirrar ju, för helv-

VF: Ses sen.

CC: Vincent, nej, jag spelar in det här, det kan bli teknisk bevisning, kom tillb- Vincent! Fan, fan, fan, helvete, shit, jag måste stänga av den h- (skrap)

VF: (dörrgnissel) UPP MED (skrap) -ÄNDERNA ERA JÄV- (skrap) (klick)

»

  1. Hahaha… lysande!
    Påminner om en sann story jag hörde en gång av en rövare som påstod att han blev inlurad i ett bankrån och dömd till mångårigt fängelsestraff, fast det var polarna som rånade banken och han bara råkade…ja, hrm… göra en intervju med dom eller nåt under tiden… heeeelt oskyldig alltså!

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hahaha, fantastiskt! Den sortens rövare har ofta helt underbara anekdoter i sina hjärtan.
      Givetvis var han oskyldig. Att göra en intervju i det sammanhanget, jag menar, det är ju självklart. Klart att man gör det. Inget konstigt. Inget konstigt alls.

      Svara
  2. Haha, där jag växte upp så gick en kompis in med en tändare och en sprayflaska och skulle råna Posten. Han var 12 år då… Det gick inte så bra för honom. 🙂

    Svara
    • christoffercarlsson

      Desperate times, desperate measures … Fan vad deppigt, alltså. Haha. 12 år och sprayflaska. Och Posten, av alla ställen.

      Svara
  3. Ping: Ur intervju #3 med Vincent « Christoffer Carlsson

Kommentera

