RSS Flöde

Boklista & Chabon

Såna här små listor är ju lite märkliga, egentligen. ”Böcker jag rekommenderar.” Jag, i egenskap av vadå, liksom? Tja, läsare, kanske. Hur som helst. För att fira den här soliga augustisöndagen – som jag för övrigt spenderar i en väldigt kreativ anda – ger jag er en boklista ni kan kopiera och bocka av efter hand som ni tar er igenom dessa (alldeles fantastiska) böcker, som jag själv läst den senaste tiden (vi pratar, typ, april/maj – augusti).

The Crow Road (Iain Banks)

The Yiddish Policemen’s Union (Michael Chabon)

Grundläggande Genetik (Mikael Fant)

Pygmy (Chuck Palahniuk)

Tre Sekunder (Roslund & Hellström)

Edward Finnigans Upprättelse (Roslund & Hellström)

The Postman Always Rings Twice (James M. Cain)

Ledfeather (Stephen Graham Jones)

Wonder Boys (Michael Chabon)

The Final Solution (Michael Chabon)

Som ni ser, finns det tre Chabon-böcker här. Och jag har inte ens läst den sistnämnda, The Final Solution, än. Men jag fullkomligt älskar de båda andra. Han är verkligen en av mina nya favoritförfattare, och  då har jag inte ens läst hans opus, The Amazing Adventures of Kavalier & Clay, som gav honom Pulitzerpriset. Hans berättarteknik är makalös, och hans öga för mänskliga detaljer och själsliga skrapsår som aldrig läker, det är fantastiskt. Och så kan han skriva intriger; stora intriger.

I The Final Solution, en nätt bok på drygt 130 sidor, tar han sig an detektivromanen; en 89-årig  före detta berömd detektiv, numera biodlare och bosatt i Sussex, som en dag under år 1944 möter en ung pojke med en tysktalande papegoja på axeln. Den som kan sin Conan Doyle, vet att den 89-årige gubben – trots att han tydligen bara beskrivs som ”The Old Man” i boken – förmodligen är just den pensionerade, äldre mästerdetektiven Sherlock Holmes (om jag minns rätt, hette Conan Doyles sista Holmeshistoria även The Final Problem … men här kanske Mattias Boström kan rätta mig om jag har fel). Hur som helst; det låter ju alldeles fantastiskt.

Så därför får den också vara med på listan. Inom kort lämnar jag Västra Skogen för biblioteket, där jag ska låna den.

Så. God söndag, vänner.

»

  1. Men CC! Var är alla kvinnliga författare?

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hallå Kristina! Det är en mycket bra fråga. Sanningen är den, att jag faktiskt inte läst så många böcker skrivna av kvinnor på senaste tiden. Jag fick en bok, ”Rapport” av Birgitta Stenberg, för ett tag sedan, men den har jag inte kommit till att läsa än. I övrigt … tja, det står faktiskt förvånansvärt lite böcker i min bokhylla som är skrivna av kvinnor. De står där, men de är långt ifrån lika många som männens.

      En jag läste för något år sedan, var Monica Drakes debut ”Clown Girl”, som var en alldeles underbar bok.
      Och drottningen av noveller – Amy Hempel. Ingen skriver noveller som Amy Hempel – ingen! Men henne har jag inte läst i sommar.

      Det finns även thriller som definitivt är med på min lista över ”10 (eller kanske snarare 20) thrillers du måste läsa innan du dör”, och det är Chelsea Cains ”Heartsick”. Den är helt jäkla fantastisk. Finns även på svenska, med samma titel.

      Böcker jag VILL läsa, är Christa Fausts debut ”Money Shot”, och en annan är Lina Wolffs debut ”Många människor dör som du”.

      Bra iakttagelse där!

      Svara
      • christoffercarlsson

        Och! Jag vill läsa Denise Minas ”garnett hill”. enligt uppgift ska den vara oerhört välgestaltad.

        Så. Nu ska jag vara tyst.

Kommentera

