RSS Flöde

9 böcker som kommer att fastna

De här böckerna, de har alla någonting gemensamt. Jag har medvetet skalat av möjligheterna; jag har valt böcker på engelska och jag har valt böcker som på ett eller annat sätt rör brottslighet. Andra listor – romaner, svenska thrillers, finsk prosa (?) – får komma en annan gång. Det här är feta, ofattbart välskrivna, engelska böcker som vidrör brottslighet. Men de har, förutom det, också något mer gemensamt.

Oavsett om du själv skriver texter, eller om du aldrig ens rört vid block och papper utan bara älskar att läsa, eller om du överhuvudtaget inte ens gillar att läsa … oavsett vad, så tror jag att du kommer att gilla de här böckerna. Där kommer förmodligen att finnas någonting i dem som kommer att fastna. Om det sedan är en insikt om livet, om det är ett sätt att bygga meningar, eller om det är ett sätt att hantera handling och karaktärer, eller om det helt enkelt bara är ett exempel på en oerhört bra berättelse … det är skitsamma. Jag vågar nästan lova det; i var och en av dessa böcker finns något du inte kommer att kunna släppa.

Så har det i alla fall varit för mig. Jag har rört mig över hundratals gator, suttit på mängder av caféer, intagit hälsofarligt stora mängder kaffe, suttit i mörka biosalonger och på tågresor som aldrig verkar ta slut, och då och då har det blixtrat det till och någonting – en rad, en handlingsstruktur, ett händelseförlopp eller något så abstrakt som en sorts subjektiv sanning jag igenkänner som riktig – ur de här böckerna har fäst sig kring mitt hjärta och kramat det med varma fingrar. Det här är böcker som stannar kvar.

Alltså. Utan inbördes ordning:

Fight Club (Chuck Palahniuk)

The Yiddish Policemen’s Union (Michael Chabon)

Amy Hempel – the collected stories (Amy Hempel)

Lunar Park (Bret Easton Ellis)

The New York Trilogy (Paul Auster)

The Contortionist’s Handbook (Craig Clevenger)

The Poet (Michael Connelly)

Pop. 1280 (Jim Thompson)

The Postman Always Rings Twice (James M. Cain)

»

  1. Hahaha, finns det inte en porrfilm som heter The postman always comes twice? Nu förstår jag vart det är taget ifrån. Underbart!

    Svara
    • christoffercarlsson

      Haha, jag vet inte om det finns en på riktigt, men i ”Snuff” av Chuck Palahniuk, har huvudkaraktären (porrdrottningen Cassie Wright) medverkat i en film som heter ”The Postman Always Cums Twice.” OCH ”Shitty Shitty Gang Bang.” Eww.

      Svara

Kommentera

