RSS Flöde

”Genombrott”

Jag pratar med Mela i telefon. Hon säger att hon har haft ”ett litet genombrott” idag. Jaha, tänker jag. Jaha. Ett genombrott.

”Jo”, börjar hon, och när hon börjar så, i det tonläget, då vet jag att något alldeles fantastiskt är på väg att hända. ”Jag åt fil idag. Det var konstigt.”

”Var det konstigt att du åt fil?”

”Ja, för jag måste ju alltid ha müssli på bara vänster sida av tallriken, och alltid 29 stycken russin. Men idag … ”

”Ja?”

”Idag bara … öste jag på.”

Hon är tyst lite, och jag tror att hon begrundar denna förändring i hennes beteende. Vad kan den bero på? Vad är det som stundar nu, i och med detta? Håller någonting på att hända?

”Med både müssli och russin?” frågar jag och bryter den tankfulla tystnaden. ”Överallt?”

”Ja … fast det var ändå mest müssli på vänstersidan.”

”Men du öste på.”

”Ja.”

Kommentera

