RSS Flöde

Jag är i Solna

Jag är i Solna under eftermiddagen, och i gallerian, utanför Hemköp, är det något som har hänt med golvet. Någon har liksom dekorerat det, på något vis. Jag går dit, och ser att det är teckningar gjorda av barn. A4-teckningar, som satts ihop om fem på papprens kortsidor, så att de bildar en längre remsa av olika teckningar. Dessa remsor ligger intill varandra, rad i rad, som en en meter bred, enorm gång. De är hur många som helst.

Jag kikar lite närmare på dem, och inser att det är barn som gjort dem i skolprojekt; skolprojekt som rör Sveriges EU-ordförandeskap. Teckningarna är fulla av glada gubbar, färgstarka jordklot, bokstäverna ”E” och ”U” i  otänkbara och tänkbara kreationer, och allt ser så oskyldigt och hoppfullt ut, på något sätt. Tills jag passerar en som, ja, sticker ut lite. Jag önskar verkligen att jag kunde tagit en bild på den, men att försöka ta en bild på Solnagallerians golv strax före fyra på eftermiddagen, det är ungefär som att försöka ta en bild på marken längst fram under en Håkan Hellström-konsert. Totalt omöjligt.

Det är i alla fall en teckning som går i rött, gult och orange. Huvudmotivet är ett jordklot, som omges av flammor, höga och vassa flammor som omsluter vår lilla planet. I bakgrunden syns – helt okej ritade – buntar med pengar och eldklädda händer som, gissar jag, är tänkta att två varandra. I HATE THE EUROPEAN UNION, står det i stora, svarta versaler. People: Fight The Power! är undertiteln.

Jag är väl inte riktigt lika … radikal … eller militant som den unge mannen (det var en man, jag har glömt bort namnet) som gjort teckningen. Men jag föredrar definitivt hans syn på EU, om jag tvingas välja mellan den och den andra. Den, ni vet. Sagoversionen.Den där EU-vill-alla-väl-versionen.

Nå. Den här bloggen ska ju inte handla om företagande, så jag ska inte tala mer om varken mitt enskilda näringsidkande, eller EU. För det vet ni, väl? EU är i praktiken nästan inget annat än ett stort, multinationellt företag som drivs i vinstsyfte och påstår att det är ”Världs- och Europapolitik.”

Jag förenklar här; givetvis gör jag det.

Men nå. Som sagt. Jag skulle ju inte tala om företagande.

Ett svar »

  1. haha! Skönt att yttrandefriheten i skolprojektet tillät avvikande uppfattningar iallafall!

    Svara

Kommentera

