RSS Flöde

God morgon

Jag vaknar klockan 05:00, 23 år gammal. Sätter mig upp i sängen, tar en klunk vatten. Blinkar ett par gånger. Inser att det nästan är mörkt ute, och att hösten definitivt är på väg. Igen. Om tre timmar, klockan 08:00, går en officiell pressrelease rörande mig, Vincent och Piratförlaget ut till Sveriges medier. Och jag, jag går upp ocg förbereder en kopp te i vattenkokaren.

Sätter mig vid Tradera för att försöka avgöra hur mycket min Borlänge-biljett kommer att kosta. Inser att de redan blivit lika dyra som en sista minuten-biljett, eller snart är i stånd att bli det. Går in på sj.se istället. Vattenkokaren börjar muttra och fräsa, inte helt olikt en Christoffer som just vaknat alldeles för tidigt för sitt eget bästa.

Häller vatten till tepåsen och mina två morgonskedar socker. Och så sätter jag mig för att öppna brevet  från mitt barndomshem som jag fick redan igår, men låtit bli att öppna tills idag. Det innehåller ett vikt födelsedagskort. Motivet är en hallontårta och en dikt som avslutas med strofen En bok som rymmer vishet / och skratt som doftar vår / ja, allt det vill jag ge dig / nu när du fyller år.

Och när jag viker upp kortet, finns där ett litet mini-brev från min familj: min mor, min far och min lillebror.

Och jag vet inte, så här, klockan tio minuter över fem en fredagsmorgon när ingen annan än jag verkar vara vaken, jag vet inte, på något sätt fyller det här kortet mig med en så stor saknad och längtan efter dem, och i ett hjärtslag sveper födelsedagar från förr förbi och när jag tar min första teklunk är jag klarvaken, med en stor, stor klump i halsen, som vägrar att sväljas bort. Så inleds dagen.

God morgon, tänker jag där jag sitter. Och grattis på födelsedagen.

Kommentera

