RSS Flöde

Ur intervju #3 med Vincent

Bakgrunden till dessa intervjuer, och utdrag ur den första och andra intervjun kan ni läsa här respektive här. Efter den andra intervjuns kaotiska slut – där Vincent blev tagen av polisen och jag själv, som i reflex, flydde  från platsen för att undvika att hamna mitt i någonting jag inte skulle klara av – var jag oerhört tveksam till att ens försöka göra en tredje intervju med Vincent. Men eftersom kriminologer så ofta har svårt att finna intervjupersoner – eftersom många helt enkelt inte vill bli funna, och jag hade funnit Vincent av en slump – är det en sorts outtalad regel att  försöka så länge och långt det bara går, och helst lite till. Varje intervjuperson är ovärderlig.

Jag beslutade mig därför för att ringa honom, och försöka göra en telefonintervju istället. De första försöken misslyckades; Vincent var antingen ”upptagen”, ”trött” eller ”precis på väg för att … fixa lite grejer.” Jag bestämde mig för att ge det en chans till, en fjärde, och sedan inte ringa tillbaka mer. Men den gången svarade Vincent, och slängde inte på luren som reaktion. Jag aktiverade mobiltelefonens inspelningsfunktion, som fångade upp hela samtalet i en mp3-fil. Nedan följer ett utdrag ur intervjun. Inledningsvis har vi faktiskt lyckats tala ostört i nästan en kvart.

Vincent Franke (VF): … så det var egentligen så det började.

Christoffer Carlsson (CC): Jag förstår. Men alltså, var … förresten, var är du just nu, Vincent? Det har jag inte kunnat fråga dig än. Är du ute på Kronoberg, eller?

VF: Kronoberg? Helvete heller. Jag är ute i Björkhagen.

CC: Björkhagen? Det ligger väl inget häkte där?

VF: Nej, men jag är inte i nåt jävla häkte. Jag är hemma.

CC: Hemma?

VF: Ja.

CC: Efter försök till väpnat bankrån?

VF:

CC: Hallå?

VF: Ja, efter försök till väpnat bankrån.

CC: Men hur kan du … hur har du kommit ut? Du blev ju tagen i brottet.

VF: För att en viss forskarjävel inte ville följa med, ja.

CC: Jag vet, men det, jag kan ju inte bli delaktig i brott på det sättet, Vincent. Det fattar du väl?

VF:

CC: Hallå?

VF: Ja. Ja, jag blev tagen och ja, jag är ute.

CC: Men … hur?

VF: Du, det ska du skita i. Låt mig bara säga att jag känner … en kille.

CC: Va?

VF: Du, du ska skita i det.

(högt, vasst ljud i bakgrunden, som när metall faller mot metall)

CC: Oj, shit, vad hände?

VF: Inget, jag … jag … bygger … en grej.

CC: Du bygger en grej?

VF: Ja.

(hög smäll, som oerhört starkt knallpulver)

VF: Ah! Aaaah! Aj som fan! Helvete! Fan, hon sa ju att man skulle trycka in den i dynami-

CC: Vad fan, Vincent? Vad gör du?

VF: Ing… inget. Inget. Som sagt, jag … jag måste till … tandläkaren nu. Jag har en … bokad tid där.

(dovt bultande, som hårda handflator mot dörren)

??: (på avstånd, dovt) Hallå där! Dämpa er! Inte en gång till!

VF: Håll käften!

CC: Vincent …

??: (på avstånd, dovt) Vi, jag och resten av dina grannar, är jävligt trötta på allt oväsen från din lägenhet. Tänker du öppna dörren, eller?

CC: Vincent, vad f-

VF: Du, vi får sluta här, jag ska till tandläkaren nu.

??: (på avstånd, dovt) Ditt bästa verkar tydligen inte räcka till. Vi har sagt till flera gånger. Kan du öppna dörren så att vi får prata om det här?

VF: Jag kommer. Ett ögonblick, bara.

(knaster och prassel, ljudet av ett vapen som osäkras)

CC: Vincent, va- (klick)

Kommentera

