RSS Flöde

Smakprov ur ”Udda”!

Efter Piratförlagets jublieumsfest fick man en fin liten guldpåse med sig hem. Den innehöll en jublieumsskrift, med tre texter; en av Guillou, en av Skarp och en av Marklund. Med påsen fick man även en av Piratförlagets nya böcker. Jag hade bestämt mig för att inte köpa Sara Lövestams Udda förrän på bokmässan, men efter att ha spenderat en stor del av kvällen med Sara blev jag så nyfiken på att läsa boken. De ”klara” påsarna hade packats ihop – eller tagit slut – så det låg tomma påsar i drivor, och Piratböcker i en låda, och de som var ansvariga för festen var så givmilda att jag och Mela fick plocka ihop en gemensam påse. Jag var lite tveksam över vilken bok jag ville ha; ärligt talat var det ingen som var hyperlockande (utom Tre Sekunder, och den har jag redan läst). Men, i lådan, typ sju eller åtta böcker ner i högen, såg Mela ryggen på Udda. ”Oh, Udda finns!” sa hon, och bröt sig ner i lådan, slet fram Udda med ovanlig bryskhet. Men så var hon ju också ganska salongsberusad, min vackra Mela.

Nu har jag i alla fall läst drygt 90 sidor. Det är fin läsning, en bok man blir varm av. Den släpps inte förrän om drygt tre-fyra veckor, men HÄR kan man redan nu läsa ett smakprov ur Saras debut. Gör det! Och notera vilken ljuvlig första mening hon har fått till (detta, den första meningen i Udda, har jag raljerat om ända sedan jag läste den första gången, och kanske börjar det bli tröttsamt … trösta er med att de följande 90 sidorna är ljuvliga, de också. Det vet jag nu.)

Kommentera

