RSS Flöde

Vi var på Polismuséet & Tekniska

Mina föräldrar anlände till Stockholm igår, med buller och bång och pompa och ståt. De bor på ett litet men oerhört mysigt hotell nära Nybroplan, och idag gick vi på två muséer: Polismuséet och Tekniska Muséet (sedan köpte vi en kaffebryggare till mig, i försenad födelsedagspresent, men det är ett annat inlägg, det). De var, hur som helst, oerhört roande, dessa besök. Min mor – anställd inom Hallandspolisen sedan 1974 – upplevde Polismuséet som mycket givande, med dess olika utställningar som innehöll namn och bild på olika, mer eller mindre, kända poliser.

”Honom har jag träffat”, pekade hon. ”På en konferens. Jag stal cigg av honom för jag hade inga då, och jag visste inte var närmaste kiosk fanns.” Vi gick vidare. ”Honom har jag festat med. Henne har jag åkt taxi med. Honom har jag fikat med.” Och så vidare. Gick hon och pekade, lite diskret, då och då. Det var mycket roligt.

Sedan gick vi till Tekniska Muséet, när vi ”ändå var därute.” Det är ju en bit till Museiparken, ändå. Och där, bland motorer och flygplan, cyklar, ångmaskiner och motorer från sekelskiftet, gick min far långsamt, studerade de olika föremålen och fordonen, och nickade, mumlade lite för sig själv. Han är, i grunden, bil- och motorcykelmekaniker, sedan i praktiken 40 år tillbaka.

”En sån har jag meckat”, sa han där han gick. ”Och en sån har jag kört sönder, en gång. Och en sån har jag meckat. Och en sån. Och en sån.”

Ett svar »

  1. Wunderbaar! Sounds like me på museum för popmusik 🙂

    Svara

Kommentera

