RSS Flöde

God morgon, Sverige!

Jag vaknar av alarmet 06:00. Försvinner i ytterligare fyrtio minuter, blinkar till tjugo i sju och går upp. Mina steg tillhör en gammal man; jag utstöter trötta suckar, nästan grymtningar, varje gång jag sätter ner foten eller gör en rörelse. Går till datorbordet. Där ligger brevet från Skatteverket. Vi behöver ytterligare uppgifter från dig, angående din ansökan om momsregistrering och FA-skattsedel.

”Jävla byråkrater”, muttrar jag och gör en morgontoalett. Stående.

Sätter på kaffebryggaren – idag behöver jag det, först av allt. Går fram till fönstret medan den börjar puttra och fräsa, försöker öppna det. Handtaget krånglar lite; där sitter inga skruvar i det så det ramlar av om man inte dra lite åt sidan samtidigt som man drar bakåt. Det ramlar av.

”Jävla skitfönster.”

Krånglar in handtaget i hålet igen, även detta med suckar och grymtningar. Vrider om och öppnar. Kisar ut mot Armégatan, Verizon-huset och skolan. Luften är till en början sval men gör mig snart kall. En mor går förbi med sina två barn, lågstadiegamla. De gråter, besinningslöst, och modern ssh:ar och gnäller på dem.

”Jävla skitungar”, mumlar jag och går för att se om kaffet är färdigt. Det är det inte. Jag står där, intill kaffebryggaren som inte är klar ännu, med ett brev från Skatteverket som väntar på att bli besvarat och två barn nere på gatan som gråter som om de är allvarligt fysiskt skadade och en mor som säger ”Ssh, ssh, tyst med er nu, det var då själva faaaan vad ni ska hålla på, mamma är också trött, förstår ni inte det”, och kall luft sveper in i lägenheten och här står jag och fryser och det är den 11:e september 2009 och jag är, om saker ska nämnas vid sina rätta namn, nästan vaken.

God morgon, Sverige.

»

  1. Min morgon började (nästan) likadant.
    Alarmet ringer 06.00, men solen reflekteras så fint på mina väggar, sängkläderna är nytvättade, och då är det helt okej att ligga kvar i fyrtio minuter till.
    Tjugo i sju dansar jag in i badrummet,
    duschar och skurar golvet.
    Kokar upp vatten, dricker grönt té och äter fil och müsli.
    Och ett ägg, bara för att.
    Tar på mig den ljuslila klänningen, för att jag vet att tycker om den.
    Låser upp min cykel, och träffar en flicka, lågstadiegammal.
    Får en lektion i hur viktigt det är att ha cykelhjälm,
    hennes cykel ”har minsann ett klistermärke med gubbar på!
    Gubben utan hjälm, han har bulor, men har man hjälm så blir det en glad gubbe! Så det så!”
    Jag har ingen hjälm, men hon säger att det är okej ändå.
    God morgon, Sverige.

    Svara
    • christoffercarlsson

      Haha, vilken helt fantastisk morgon. Vad härligt. Flickan har ju rätt; hjälm = glad gubbe. Men vad fint av henne att det var okej ändå. haha.

      Och. Puss, mitt lilla mirakel.

      Svara

Kommentera

