RSS Flöde

Bad motherfucker

Jag sitter här och skriver lite paper, jag, och lyssnar på en Dylan-platta från förr. Utan förvarning, helt plötsligt, sjunker jag ihop mitt i en mening och bara sitter och liksom stirrar tomt framför mig. Jag vet inte riktigt varför och kan inte förstå det. Men sedan lyssnar jag på Dylan, som sjunger I’m crossing the street to get away from a mangy dog,
talking to myself in a monologue
och tänker, aha … så kan det vara. Så går jag tillbaka i låten lite, till biten jag just hört. Och då är det de här – fantastiska – raderna ur hans Highlands från 1997.

Every day is the same thing, out the door
Feel further away than ever before
Some things in life, it gets too late to learn
Well, I’m lost somewhere
I must have made a few bad turns

I see people in the park forgetting their troubles and woes
They’re drinking and dancing, wearing bright colored clothes
All the young men with their young women looking so good
Well, I’d trade places with any of them
In a minute, if I could

Fan, inte konstigt att man sjunker ihop. Bob Dylan är en bad motherfucker, alltså. Mörkare än så blir det inte.

Take it from me, vänner; lyssna på Time out of Mind-plattan från 1997. Det är ett sjusatans album, det.

Kommentera

