RSS Flöde

Jag fotograferar mig själv

Jag fotograferar mig själv för en intervju i Hallandsposten. Det är nog bland det märkligaste jag gjort. Och, definitivt, det med sämst resultat. Ser ni så mörk bilden är? Ser ni det, va? Usch och fy. Lägenheten får in ljus på ett så märkligt sätt, det är omöjligt att kompensera och få det bra. Ser ni så sur detta gör mig? Fan och skit. Men hej på er, i alla fall! Och god morgon.

pinsamt ljus

»

  1. Äh, jag tycker ljuset är rätt coolt. Men har du någon blixt? Som du kan använda till lite upplättning bara. eller om det går att vrida dig så du får ljuset vi ser till vänster över ditt ansikte. Sista men förmodligen viktigaste frågan; kan du plåta i RAW-format? För då kan man fuska en hel del väldigt snabbt i Camera Raw (PS). Du kanske redan har skickat den? Skrik till annars.

    Kraaaaam

    Svara
    • christoffercarlsson

      Haha, tack! Ja, jag har blixt, MEN! Min kamera tillåter inte mig att använda autofokus om jag inte har den inställd på ”Ej Blixt”, typ. Så det går bort, tror jag. 😦

      OCH! Hur fan fotograferar jag i RAW-format? Eller, hur märker jag om jag gör det? Haha.

      OCh ja … jag har redan skickat iväg dem …

      Svara
  2. Vad rebellisk du ser ut! Fundersam i tankarna hur du ska störta samhället.

    He he.. nej jag tycker det var en riktig bra bild. Ljuset faller ju snyggt och dramatiskt, mystiskt och spännade.

    Hörs snart – ”David”

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hahaha, just så! Tack! Mad Mats Karlström fångade upp bilden och gjorde den riktigt fin på drygt fem minuter, så kanske att den går att använda.

      Yes Sir, vi hörs inom kort!

      Svara
  3. Aha, tur! Jag vet ju icke vad du har för kamera hahahhaha, men om inte annat ser du ju vad det är för format när du för in den i datorn! Så jag antar att det är JPG, eftersom du inte reagerat över det. Annars har den filändelsen .NEF eller nåt. 🙂

    Svara
    • christoffercarlsson

      Haha, ja, det stämmer – JPG! Eller JPEG. Eller, något med J, i alla fall. Jag vet inte så noga. NEF. Hehehe. Låter som en grisig ändelse. .NÖFF

      Förlåt. JAg skriver paper om brottsstatistik och har så oerhört tråkigt. Humor därefter.

      Svara
  4. Mad Mats är en klippa. Men hur blev resultatet då?

    Svara
    • christoffercarlsson

      Sannerligen! Det blev bra! Men jag skickade själva ”grundfilen” till Hallandsposten, så får deras fotografer fixa till det där. Det var jättesnällt av Mats, för nu har jag bilden ”för mig själv” i bra format också, men det betyder ju typ att om Mats kan göra det finfint på typ fem minuter, bör även HP:s fotografer kunna fixa till det.

      Svara
  5. plåta ALLTID i RAW-format, förfan! bara att ändra i menyn, så att du får två kopior av varje bild du tar, en i JPEG och en i NEF.
    då är det sjukt lätt att redigera för att de blir som dina digitala negativ. så sparar du det i TIFF! det brukar iaf tidningar tycka om att man gör.
    nästan omöjligt att redigera en bild i JPEG, tycker jag iaf. men bra att ha om man ska ladda upp den snabbt någonstans. blablbalalal. rätt söt iallafall.

    Svara
    • christoffercarlsson

      Tack, Cath. Sånt här talade man inte om när jag gick media. 😦 Mycket har hänt sedan 2004, alltså. Tack! Haha.

      Svara

Kommentera

