RSS Flöde

Min dag i punkter

Min dag har varit relativt splittrad här, så för en gångs skull kör jag ett blogginlägg-i-punkter. Det ska inte hända igen. Idag har jag:

* haft ett manusmöte med min förläggare. Det var mitt livs första, och det var inte alls lika nervslitande som jag har hört att det kan vara. Vi pratade mycket, om manuset i allmänhet. Hennes övergripande åsikter, tankar och förslag till ändringar. Inget var stort; många av ändringarna var oerhört små (jag har redan genomfört dem). Andra ändringar i storleken ”tar-nog-en-dag-att-få-till-rätt.” Blev förvånad över det, faktiskt, och insåg – för första gången – att mitt manus nog är rätt så jävla tight, i alla fall. ”Fundera på metaforen här”, står det på en sida, i rödpenna (faktiskt, den är röd). ”OBS!  kolla ordet ‘reflex'” står det på en annan. Intill vissa partier har hon dragit pennan i marginalen, skrivit ”Gör Pastor mer trovärdig för mig här” eller ”Reagerar på Pastors beteende här.” Såna saker. Inget stort. ”När ses vi igen?” frågade jag. ”Räcker en månad, tror du?” frågade hon. Jag höll på att sätta mitt kaffe (jag drack kaffe) i halsen. ”En månad?” ville jag säga. ”Är du tokig? Hur långsam tror du att jag är?” Men det sa jag inte. Och, insåg jag, det är trots allt bokmässa och sådant inom kort. Så vi bestämde oss för den 7:e oktober. Bra datum; gott om tid. Men jag vet inte, jag, såna här saker – att skriva om – är jag ju van vid, men jag är van vid Eva Tibys d-uppsatstempo. ”Bra, bra”, kunde Eva säga på måndagen. ”Då gör du det här [skriver om hela metodavsnittet] så ses vi fredag.”

* visat Pirat-Mattias mitt biblioteksexemplar av The Adventures of Sherlock Holmes och fått honom att inte bara nicka gillande, utan nästan exalterat skrocka ”Vad kul att du börjat ta dig igenom de där, vad kul!”

* lyckats mygla mig till ett exemplar av Guillous memoarer.

* träffat Martina Haag och blivit igenkänd av henne som ”du, han med den otroligt vackra flickvännen.” Inget märkligt med det, inte. Jag menar, är man tillsammans med Mela vore något annat snarast märkligt.

* träffat Ola Lauritzon, och beundrat hans skamligt lena, bruna hud.

* promenerat från Piratförlaget till JMK-biblioteket vid Radiohuset och lånat Cultural Theory and Popular Culture, av John Storey. Mitt intresse för populärkulturens innehåll har kanske varit viktigare förr – när jag var yngre – men på senare tid har jag blivit rysligt intresserad av populärkulturen som fenomen. När jag nu snart är i stånd att, antar jag, bli en del av den, känns det coolt att få ett akademiskt perspektiv på det hela.

* kommit hem, druckit ett par koppar kaffe, och gjort de ”småändringar” i Vincent Franke som förläggaren föreslog.

* via hitta.se och upplysning.se konstaterat att ingen verkar heta Vincent Franke. Ett gott tecken.

* reflekterat över de större, föreslagna ändringarna (fortfarande relativt små, dock) förläggaren föreslog, och nickat gillande.

* ägnat mig åt studierna och strukturerat om hela mitt paper (!)

* skickat iväg mitt paper. Hanns von Hofer blir nog skrämd av hur tidigt det kommer in, och inte på ett bra sätt. ”Det här”, hör jag honom säga, ”att lämna in uppgiften två dygn efter att du fått den, kan knappast räknas som heltidsstudier, Christoffer.”

* bryggt mer kaffe.

Bra dag, detta. Bra dag.

»

  1. * Kul att få följa
    * Du får uppleva ”författar processen” på ett helt annat sätt än me. Du vet – det fysiska mysiga. Avis.
    * Men bäddar man spikmatta så ska man fan ligga pina.
    * Bra med tempo. Diggar inte slöfockar.
    * Talde med en Björn idag som hade en röst som var precis som jag trott. Kulspruta och erfaret tugg.
    * Ska bli kul att se om våra vägar korsas du, jag och Södra Björnen i någon tappert försök att rebella litteraturen.
    * Simma cool i Pirat vatten!

    Svara
    • christoffercarlsson

      En dag kommer du ha en likadan relation till W & W som jag har till Pirat, David – ge det bara tid! Och ja, eller hur – tempo är soft. Däremot har jag gjort det mest i högsta växel de senaste åren, så när det för en gångs skull inte är TOKSTRESS! så känns det liksom lite skönt också. Förläggaren vill givetvis ge mig tid till eftertanke och genomarbetning, så att det hela blir bra. Det är nog det som är grejen, tror jag.

      Härligt att även du fått tala med Överbefälhavare Calander! Han kör definitivt kulspruta; jag talade med honom nyss och är helt röd om örat. Han har ingen gräns, den mannen. En entusiastisk och rastlös själ. En mycket fin man, på många vis.

      Självklart korsas våra vägar, David. Ingen tvekan om den saken. Godspeed, broder. Vi hörs!

      Svara
  2. 7 okt, jäklar då får ju JAG sno mig…

    Svara
  3. Christoffer – så upphetsat kul att läsa om dina mödor och steg vad gäller Vincent. Och jag riktigt känner hur du trivs med att ha en redaktör – och believe me, jag förstår dig! 🙂

    Vi ses väl på bokmässan? En gemensam paus i nåt vattenhål nånstans åtminstone!

    /kj

    Svara
    • christoffercarlsson

      Självklart ses på mässan! Jag är där torsdag – söndag, tror jag. 🙂 Givetvis ska vi kunna ta en gemensam paus någon av dagarna! Det löser vi definitivt. Ska bli kul som fasen!

      Svara

Kommentera

