RSS Flöde

Den Store von Hofers lidanden

Jag fick tillbaka inlämningsuppgiften (”papret”, som det heter … ja, jag vet) jag skrev förra veckan. Längst bak står det ”B/C” som betyg, i grova versaler som trängt djupt ner i pappret, ni vet så där så att man kan känna bokstäverna på baksidan. Det är mycket roligt, det här. Betyget är jag oförskämt nöjd med – det högsta är A, och även om jag vanligtvis kisar mot det så har jag sänkt min ambition just den här terminen – men det är inte det; det roliga är att professor von Hofer inte har kunnat bestämma sig. Därav, misstänker jag, dessa grova, nästan skärande djupa versaler. Och av den anledningen är jag stolt – jag vet nämligen att jag lyckats skriva ett paper som ligger exakt på gränsen mellan två betyg.

Tro mig. Låt mig förklara.

Hanns von Hofer är jurist och statistiker. En mycket komplex, djup människa, men fortfarande jurist och statistiker. Han har en fullständigt blixtrande förmåga att, utifrån en statistisk tidsserie, kunna dra ut övergripande, samhälleliga strömmar av förändring och stabilitet. Han kan visa en tidsserie över lagföringsstatistiken för våldsbrott åren 1836 till 2005, och med en kirurgisk exakthet peka ut var brottsofferrörelsens betydelse började märkas. Var de politiska ideologierna skiftar i inflytande över rättsväsendet. Var de rättsliga förhållandena blir centrala, var de blir mer obetydliga i relation till den ”observerade våldsutvecklingen”, som det heter. Han kan argumentera så övertygande att ens hjärna liksom segnar ihop och viftar med vita flaggan, hur orimliga hans påståenden än är. Han kan räkna ut det exakta konfidensintervallet i en korrelation mellan två variabler, bara genom att ta ett djupt andetag. Åtminstone känns det så. Han är enastående som professor och föreläsare, han kan göra Random Walk-principen (en teori om slumptermer … skitsamma) begriplig i en blinkning. En man med kontroll, exakthet, och skärpa. Ingenting är ”tveksamt” eller ”eventuellt.” Antingen är det, eller så är det inte. Sådan är Hanns von Hofer.

Men.

Han har inte kunnat bestämma sig för mitt betyg. Hur mycket han än har försökt – jag kan nästan se det framför mig, hur von Hofer spenderat sin helg med att läsa detta ytterst dubiösa paper från den unge herr Carlsson, som av någon anledning ligger på institutionens fikarum i form av en utskriven DN-artikel – så har han inte kunnat komma till en slutsats. B eller C? Hur bra är egentligen det här papret? Vad talar för ett B? Vad talar emot det? Jag tänker att han, i sin enorma beslutsamhet att nå ett avgörande i frågan, har gjort en pro- et kontra-analys av hela skiten. Svettats, har han gjort, von Hofer. Svettats ymnigt. Om nu en man som von Hofer kan svettas, jag vet inte det. Han känns inte som en människa som kan det, på något vis.

Men icke. Icke att det går. Här sitter han på söndagskvällen, denne man som i en serie fullständigt makalösa artiklar visat hur den till synes abnorma ökningen av våldtäkter i Sverige endast är en produkt av statistiska och rättsliga förhållanden och ingenting annat, en stor, vetenskaplig prestation, här sitter han nu, och kan inte bestämma sig.

B eller C?

Nej, det går inte. Det går verkligen inte.

I vredesmod river han ner bokstäverna, ”B/C”, längst bak i papret. Och så sitter han stilla, mycket stilla, och omgivningen är sådär spöklikt tyst som den är när något avgörande just har inträffat i ens liv.

»

  1. 1. roligt! 2. de där artiklarna verkar intressanta, har du en länk?

    Svara
    • christoffercarlsson

      1. Man tackar!
      2. Yes, sir. Jag vill minnas att de finns publicerade i artikelformat, när jag tänker på dem är det framförallt ett kapitel i en bok jag ser framför mig. Jag ska kolla upp, och plocka fram artiklarna ur databaserna. Skickar dem i PDF:er till dig när det är klart (förhoppningsvis före mässan, kanske inte … mycket nu).

      Svara
      • christoffercarlsson

        Nej, jag har dem alltså ej i publik länk … sorry för otydligheten där. Men jag kan fixa fram dem.

  2. nice! innan mässan hinner jag knappast läsa dem ändå, så ingen rusning, som de säger där borta.

    Svara
    • christoffercarlsson

      lugnt. träffade formgivaren idag, för övrigt. det kommer att bli bra, det här! nu ska bara manusets kvalitet motsvara omslagets, så blir det nog finfint.🙂 hörs, kapten!

      Svara
  3. Ping: von Hofer läser min blogg « Christoffer Carlsson

Kommentera

