RSS Flöde

Samtal med Mela

”Jag har lärt mig saker om hockey idag”, säger Mela plötsligt.

”Har du?”

”Jaa-aa.”

”Jaha”, säger jag nyfiket, men osäkert. Det är en bit in i samtalet och Mela är väldigt sömnig. Hon säger meningar som liksom inte riktigt hänger ihop. Jag prövar det här samtalsämnet lite som man skulle smaka på en ny sorts drink. ”Vad har du lärt dig, då?”

Och så berättar Mela om hur hon lärt sig om Kenta Nilsson, och hans speciella sätt att ”slå straffslag.” Hur han sakta åkte mot målvakten och lät tyngdpunkten väga mot det håll som också målvakten vägde mot. Och hur han sedan, jättefort, vägde över åt andra hållet och lurade målvakten. Och, säger hon, ”Peter Forsberg gjorde samma sak i någon OS-match 1984 när han var 20 år.”

Det här chockerar mig lite. Jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta samtalet.

”Det var nästan, nästan helt rätt”, säger jag.

”Vadå nästan?” frågar hon.

”Det var 1994.”

”Vad har det för betydelse vilket år det var? Jag kan om hockey idag”, fortsätter hon med samma märkliga sätt att konstruera meningar. ”Fast det med Forsberg var nästan lite fusk, för han hade för stor … krok … på sin klubba.”

”Krok?”

”Ja, eller böj.”

”Böj! Just precis!” säger jag entusiastiskt.

”Ja, ja.”

Jag väger en fråga på tungan. Jag funderar på om jag bör berätta om OS i Lillehammer 1994. Hur jag var åtta år och hur vi, alla, satt framför tv:n, förhäxade och nervösa och hoppfulla och typiskt negativt inställda till det hela. Straffavgörandet. Corey Hirsch, Peter Forsberg, Tommy Salo, och så vidare. Hur vi vann OS i hockey det året, det fantastiska sportåret 1994. Ska jag?

”Är du ens lite intresserad av att höra det, liksom, vidare sammanhanget av allt det här?”

”Nej”, säger Mela kort. ”Inte alls.”

Misstänkte det.

Kommentera

