RSS Flöde

Jag försöker förklara för min gamla dator

Ja, men se inte så ledsen ut nu. Va? Nej, det är klart att det inte är ditt fel. Eller, alltså, ärligt talat, sedan hösten 2007, någon gång, har du börjat bli riktigt trött. Du vill aldrig göra något roligt, bara sitta där och se sur ut. Ibland vill du hålla på med lite kalkylblad och sånt. Så fort vi ska lyssna på musik ihop eller kolla på film eller nåt, så blir du ju tvär och, ja, som om du försöker motarbeta mig. Det är jobbigt, förstår du inte det?

Nej, okej … men så känner jag i alla fall. Och, förresten måste jag alltid rätta mig efter hur just du känner. Du kompromissar aldrig. Man kan ju inte ha en relation där man inte kan kompromissa! Vi måste ju mötas halvvägs ibland, förstår du inte … det är som om jag säger saker till dig, ber dig göra grejer, och du säger ja, men sen när jag tittar efter så har du ju inte gjort det jag bad dig om. Du har ju gjort något helt annat! Det är ju otroligt förvirrande och frustrerande!

Ja, jag vet att det är tråkigt. Jag förstår det. Och jag vet att det är jobbigt, allt det där, jag har hört det till leda, vet du det, till leda har jag hört det! Dag ut och dag in, jag är trött på det nu! Jag orkar inte mer!

Vi fick i alla fall fyra goda år … fick vi inte? Det fick vi ju. Massor av fina minnen. Jag skrev min debutroman på dig. Det tyckte du om, eller hur? Just det. Och alla papers och tentor jag skrivit. Mina uppsatser. Alla Excel-diagram vi gjort ihop. Det är du ju bra på, det där med siffror och kalkyler och diagram. Men säg inte så! Nej, du kan inte ”försöka mer” eller ”ändra på dig”! Du är så envis och fast i dina egna mönster och rutiner. Jag behöver frihet, hör du det? Frihet!

Va? ”Avsked”? Men sluta nu, var inte löjlig. Det här är inget avsked, inget farväl. Det är bara en stund då det är lämpligt att reflektera över det goda samarbetet, eftersom vi inte kanske inte kommer att hålla ihop lika tight framöver som förut. så tack för det. Tack för gott samarbete.

Jaså, det är så du vill ha det ändå. Jaja. Fine with me, om du känner så, då måste jag respektera det. Du hittar säkert någon annan, någon i din egen ålder, som är lika intresserad av siffror och kalkyler och beräkningar som du.

Farväl.

Kommentera

