RSS Flöde

Jag har ett par principer

Jag har ett par principer som jag försöker att bära med mig genom livet. En av dem, en av de viktigare, är att aldrig tro på något en politisk  eller ekonomisk makthavare säger, påstår eller hävdar. Det innebär inte att jag omedelbart tror att han eller hon ljuger. Det innebär bara att jag utgår ifrån att det inte är självklart att personen ifråga säger sanningen eftersom han eller hon, med stor sannolikhet, har ett politiskt, ekonomiskt eller socialt intresse av att framställa en sak på ett visst sätt. Det är inte att vara cynisk; det är att vara kritisk och ha en realistisk syn på makt och makthavare.

Om finansminister Anders Borg påstår att Sveriges ekonomi i grunden är stabil bör man alltså inte omedelbart ta det för sant.

Men trots det fascineras jag av den politiska maktens barnslighet när det gäller uppgifter som av någon definieras som ”känsliga”, och risken (för den politiska makten är det en ”risk”, inte en positiv ”chans” eller en neutral ”sannolikhet” utan en rakt av jävligt jobbig ”risk”) att dessa uppgifter kommer ut (på grund av offentlighetsprincipen). I fallet med de så kallade ”Tsunamibanden” är det hela extra fascinerande.

Bara en sådan sak som att säkerhetskopior av banden hittades i regeringskansliets källare. Nerpackade i ett par lådor. Mer symboliskt än så kan det inte bli; ner i mörkret med skiten. Där syns och hörs det inte. Förhoppningsvis försvinner de. De hittades av misstag (öh …) för ett par år sedan. Då, när de hittades, ville den förra regeringen sekretessbelägga banden i 70 år. Lagrådet sa nej.

Och nu det HÄR, som ni också kan läsa om HÄR och HÄR.

Nu försöker alltså den nuvarande regeringen att göra samma sak, med smärre ”modifikationer” i förslaget om sekretess. I praktiken har de här modfikationerna förmodligen ingen betydelse. Jag säger ”förmodligen”, för det går inte att uttala sig om än; förslaget blir inte offentligt förrän imorgon. Men om man ska se till historien – vilket man ska – och vad målet med förslaget är, så gör modifikationerna i praktiken ingen skillnad. De gör sällan det, men de ser bra ut på papper.

Hur som helst.

De här banden bär alltså på ett innehåll som inte en utan två ideologiskt skilda (nåja … på pappret, i alla fall) regeringar vill hålla för sig själva. I 70 år. Tills majoriteten av oss är döda. Är inte det lite intressant?

Märker ni vad det är? Det är den politiska motsvarigheten till att vara barn, ha varit ute i skogen och tagit med en spännande, svart orm hem, som man sedan gömt under sängen. Och som ens lillebror hela tiden försöker dra fram, hur mycket man själv än vill hålla den hemlig för föräldrarna, och försöker trycka tillbaka den, med allt mer desperata metoder. Typ, slänga ner den i en låda i källaren och hoppas att den inte tar sig ut, på ett eller annat sätt.

Jag undrar vad det finns på banden. En annan vettig princip att utgå ifrån är, att om staten vill hemlighålla ett material som rör en sån här händelse så finns det förmodligen ett stort intresse hos allmänheten (och i det här fallet kanske framförallt de som drabbades och deras anhöriga) att få ut informationen. Förmodligen har någon gjort något jävligt dumt, och folket förtjänar att veta när staten – som ska tjäna just folket, i tider som dessa är det lätt att glömma bort den saken – gjort något fel. Man kan kanske med viss sannolikhet utesluta att det rör vissa frågor, men i övrigt är det typ omöjligt att gissa sig till vad banden innehåller.

Det är en bra princip jag har. Anta den, ni också. Livet blir mycket mer spännande då.

»

  1. På grund av min bitterhet och pessimism tycker jag det känns som när man var liten, tog hem en svart läskig orm, men det är inte lillibror som är dum. Nä, problemet är att den vuxna grannmannen har sagt att jag ska tortera den eftersom han har nått vinstintresse på det, och sen vill min lillebror få reda på vad som hände me ormen och vart den tog vägen…
    Oklart va ja menar? Förmodligen. Big brother, rädd för stora grannen och sopa under mattan är alltid intressant.

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hehehehe. Jag förstår precis (på allvar) hur du menar. Bra liknelse, betydligt bättre än min. Och betydligt mörkare, dessutom. Haha.

      Svara

Kommentera

