RSS Flöde

Jag väljer ett ämne till mitt paper

I kursen jag går, skriver vi (återigen) papers, den här gången bara två, dock. Det första ska vara en ”praktisk metodövning.” Genom tillämpandet av en kvalitativ metod (typ en intervju, deltagande observation eller – i mitt fall – en textanalys) ska vi ta oss an ett ämne som intresserar oss. Jag tänkte först göra något om populärkulturen. Har ju läst lite om det nu, inte så mycket, men ändå lite grann. Det vore roligt. Jag har blivit så intresserad av den, hur vi liksom definierar begreppet. Populärkultur bör ju rimligen vara en kulturform som står i kontrast till något annat (exempelvis, om man nu tycker det: Lady Gaga är populärkultur, Bellinis Norma är … ”det andra”, vad det nu är, typ ”finkultur”, ”riktig kultur”, etc).

Samtidigt är den där avgränsningen lustig och liksom lite konstgjord. För ett par hundra år sedan betraktades Shakespeare som populärkultur. Så är väl knappast fallet idag, åtminstone är det kanske inte en övergripande uppfattning. Så jag är intresserad av det där, vad som innesluts och utesluts i begreppet och hur det förändras. Och inom vilka övergripande processer som förändringen sker. Och jag är nyfiken på vilka som har makten att definiera vad som är vad vid en given tidpunkt. Vem har makten att säga att Beck-filmerna är ”populärkultur”? Och vem har makten att hävda att Bellinis Norma är … det där ”andra”? Vem som helst kan ju påstå det, men vem har legitimitet nog att ge påståendet, och få det att hållas som sant av andra? Och är populärkultur detsamma i Stockholm som i Skåne? I Sverige som i Storbritannien? Och populärkulturen bör, med nödvändighet, vara politisk – vilka politiska strömningar går att urskilja i populärkulturen?

Men, sånt. Sånt skulle jag vilja göra. Det vore roligt att göra en textanalys på det, se hur populärkulturens diskurs(er) (som det så fint heter) skapas, vilka gränser som dras kring dem, och vilka som har möjlighet att påverka, återskapa och förändra dem. Det skulle gå att göra genom, typ, en analys av kulturartiklar i DN, GP och Aftonbladet. Eller, om man vill fokusera på det mer öppet politiska i popkulturen, ledarartiklar (begreppet nämns där, jag har kollat). Det vore roligt, som sagt.

Men det ska jag inte. Jag är en duktig student som tänker framåt, mot min kommande d-uppsats (jag ska nog skriva en i vår, i alla fall), och den uppsatsen kommer nog att beröra hatbrott och konstruktioner av just hatbrott, och belysas genom en textanalys. Då är det här en bra grund, ett bra tillfälle till övning och lite förstudier . Så det blir ingen popkultur för mig.

Tvi fan, vad man ska vara duktig och tänka framåt, hela tiden.

Kommentera

