RSS Flöde

I gästrummet

foto: mela.

foto: mela.

När jag och Mela spenderar nätter hos hennes mor – vi gör det ibland, och den här gången gjorde vi det hela helgen – så bor vi i det här rummet. Det ligger på övervåningen, rakt fram när man kommer upp från den knarrande trappan.

Det är ett så fint gästrum, det här. Det är så ljust och vitt – Mela och hennes mor är helt inne på det här att allt ska vara vitt – och harmoniskt. Jag blir så lugn när jag är därinne. Jag går in där ibland och bara sitter en liten stund. Tittar i en bok, eller så. Tittar i min kalender, ser vad som väntar i veckorna som kommer. Men det är ingen stressande uppgift att se allt som ligger framför mig, inte i det här rummet. När jag sitter där i rummet hör jag Mela på avstånd ibland. Hon skrattar åt något. Melas mor muttrar. Ida, husets gamla katt, tassar omkring i trappan. Men Ida tassar egentligen inte. När hon går i trappan dunsar det som om Systersonen med liv och lust rantar runt på stegen. Hon är ganska tung och lite tjock, Ida. Ofantligt trött och lat. Men ibland, som när Mela var i skolan i fredags, kommer hon upp till mig på övervåningen där jag sitter på golvet i gästrummet. Och så sätter hon sig framför mig och bara tittar lite.

Jag störs inte av att se min kalender. Tvärtom, jag inspireras av allt som väntar.

Det gör mig lugn, det där huset och rummet och människorna som lever där. Det är en fin plats att vara på och när jag inte är där tänker jag ofta på tiden jag spenderat där, tänker på hur fint det är att vara där med Mela och längtar dit igen.

Nej, jag ville inte säga mer än detta. Den här gången var det bara det. Ibland behöver det inte vara mer än så.

»

  1. jag måste bara säga att det är fruktansvärt svårt att inte älska huset, och människorna som bor där.. + de som bara kommer dit och fikar, pratar och leker ibland❤

    Svara

Kommentera

