RSS Flöde

Vänner

Vänner. Det glädjer mig att se att besöksstatistiken på den här bloggen inte sjunker som dubiösa aktier när mitt bloggande för tillfället dippar lite i intensitet. Ni finns kvar och det ger mig viss trygghet. Tack för det. I veckan som kommer, ska jag försöka att blogga mer aktivt. Morgondagen inleds frukostlöst – jag har just varit på jakt efter en affär där man kan köpa fil efter kl. 21 en söndagkväll … i Västra Skogen finns inte den affären – med ett möte på Piratförlaget, och sedan ska min Peter Magnusson-liknande lärare hålla ett anförande i två timmar. Det blir något, det.

Och ikväll skickar jag mitt manus till korrekturläsning. Det känns … nervöst, av någon anledning. Jag har inga problem med att min förläggare säger, ”Han är inte trovärdig här”, eller ”Den här scenen är lite otydlig i sitt syfte.” Sånt där, det har jag inga problem med. Det är den sortens kritik jag älskar att få, eftersom problemet inte ligger i tekniken utan i gestaltningen. Men korrekturläsning … brr. Där bränner det till i det ihåliga tomrum som ska vara Christoffer Carlssons själ. Det är två olika sorters hantverk, och om båda hantverken görs med skicklig hand är det givetvis ljuvligt (nu ska jag inte namedroppa vänner och smörja dem i den här bloggen, men Grundläggande Genetik av Mikael Fant är ett perfekt exempel). Så båda hantverken är centrala. Men grejen med det här, med korrektur, är att jag tror att jag är ganska dålig på språket i det avseendet.

När jag för ett par veckor sedan skickade de första raderna ur Vincent till Hallandspostens journalist, ringde hon tillbaka en stund senare och sa: ”Här finns ett syftningsfel.” Det hade jag överhuvudtaget inte ens reflekterat över, men när hon sa det så såg jag det; det fanns ju där. Och det syftningsfelet låg i tredje (3:e!) meningen. Hoppas att det inte är en genomgående trend; ett syftningsfel var tredje mening. Herregud.

Men nog om det. Nog om det mesta nu. Jag återkommer. Hoppas att er helg har varit oktobersolig, färgglad och så där lagom kylig att världen ter sig rätt bra ändå, bara man har halsduk och vantar. God kväll.

Kommentera

