RSS Flöde

Världens bästa titel

Jag funderar på titlar just nu. Jag ska berätta mer om det vid ett senare tillfälle. Men när jag gör det, funderar, då kommer jag på den bästa titeln jag sett på länge. Kanske inte bästa som i Varats Olidliga Lätthet-bästa, utan snarare den som är mest beundransvärd i sitt sammanhang.

För något år sedan gick det en dokumentärserie på tv. Jag tror att det var TV4 eller Kanal5 eller kanske till och med TV3. Förmodligen TV3, med tanke på vad som följer. Avsnitten hade alla en sak gemensamt; de handlade om människors bördor, skulle man kunna säga. Och alla avsnitt hade ett gemensamt tema som titel:

Hjälp – jag kan inte sluta äta!

Hjälp – jag kan inte sluta sova!

Så var strukturen, även om jag inte minns exakt vad det var de inte kunde sluta med. Jag har åtminstone för mig att det var så, att det var en serie. Jag kan ha fel. Som ni märker, är mitt minne inte helt solklart. Det avsnitt jag tänker på, som jag minns, har en scen, när man ser en person gå i en livsmedelsbutik. Kanske skjuter han eller hon en kundvagn framför sig. Det är en ganska överviktig person, med stor rumpa. Och medan personen går, hör man små pipande, smattrande och puffande ljud, någon gång varannan sekund.  Och det här minns jag med säkerhet: det avsnitt där den här scenen är med, innehar mästartiteln (!) och hette:

Hjälp – jag kan inte sluta fisa!

Kommentera

