RSS Flöde

Mela är förkyld

I dessa dagar är Mela förkyld. Det innebär att hon, enligt egen uppgift, har spenderat 27 av de senaste 48 timmarna med att sova. Hon är förunderlig när hon är sjuk, Mela. Inom loppet av ett par timmar kan hon gå från att vara kärnfrisk till att få spädbarnsfeber och ligga utslagen i fyra dagar. Och sedan, på den femte dagen, är hon kärnfrisk igen. Som om någon knäpper med fingrarna.

När man ringer henne, är hennes vanligtvis så klara röst liten och, inte pipig och liksom inte hes heller, men någonting mitt emellan. Hon låter liksom inte snorig eller täppt i näsan, utan bara så oerhört liten. Jag kan inte riktigt förklara det. Och trots att jag tycker så oerhört synd om henne när hon är sjuk, så tycker jag att hon är så obeskrivligt söt. Jag vet, det låter nästan taskigt. Men hon låter inte bara så när hon är sjuk; när hon är riktigt, riktigt sömnig eller alldeles nyvaken, då låter hon så här också. Det kanske är därför jag tycker om det (få saker är ju vackrare än att se eller höra den man älskar vara nyvaken eller så där oerhört dåsigt sömnig).

Så som den här kattungen ser ut – så låter Mela om man ringer till henne nu.

Kommentera

