RSS Flöde

Jag blev fotograferad

Jag blev fotograferad för Piratförlaget idag. Det var en mycket rolig upplevelse. Piratförlaget hade anlitat Peter Knutson, en sjuhelvetes fotograf. Han har fotograferat människor som Jonas Gardell och (ingen mindre än) Ola Lauritzon. Och så kom lilla jag där. Det gick jättebra. Jag har nog aldrig känt mig så bekväm med att bli fotograferad förut (de få gånger det har skett, alltså). Bilderna blev – dessutom – jättefina. Ni ska få se dem så fort jag får tag på dem. Piratförlagets Cherie var med som assistent (hennes ordval) under hela dagen. Hon är fantastisk. Cherie är den som fixar grejer. Lite som en frommare version av Wolf i Pulp Fiction, ni vet.

Men. Det var en sak som stack ut lite. När fotografer tar bilder så har man ju en föreställning om att de liksom, ni vet, ska hojta grejer åt den som blir fotograferad. ”Sådärja! Strålande! Och ett leende! Sååå, vilken stjärna du är! Perfekt!”

Så tänker man ju lite att de ska hålla på. Och Peter gjorde det, fast lite annorlunda.

Jag står där, på en fond mellan två lampor stora som tavlor, och blir instruerad av hur jag ska vinkla ansiktet. Då börjar han.

”Så, ja! Nå! Kan man få en fika? Va? Går det att få en fika? Kan man få en fika på det här jävla stället, va? Så där, ja, tack! Perfekt!”

Resultatet blev att jag bröt ihop av skratt och förstörde de följande fem bilderna.

… ”kan man få en fika”? Så märkligt.

Kommentera

