RSS Flöde

Fallet Vincent Franke

Vänner.

Det är en intensiv vecka, det här. Parallellt med att jag skriver ett andra paper i sociologikursen, så har jag i helgen suttit med en språkgranskad version av Vincent. Jag har skrivit en debutanttext för Svensk Bokhandel, en katalogtext till Vincent, och kommit på en bra (nåja – den är helt okej, i alla fall) rad att ha på omslaget till boken. Imorgon ska jag dessutom bli intervjuad av Studentliv. Så – det är upptagna dagar det här, därav bloggtystnad.

Men det var en sak jag ville nämna, som jag vetat i ett par dagar. Och det är att boken har fått en ny titel.

Men ta det lugnt. Den är inte så värst annorlunda. Den är egentligen inte ny, bara lite, lite ny. Vi har lagt till ett ord.

Istället för Vincent Franke heter den nu Fallet Vincent Franke.

Min förläggare konstaterade att det ju, givetvis, är självklart vem som är vem – jag är jag och Vincent är Vincent. Det är ju självklart för mig, Mela, Karl, Henry och alla andra som känner mig. Men för alla som inte känner mig, och inte har hört ett ord om mig, kan det verka onödigt förvirrande. Trots att man löser problemet genom att få läsaren att lyfta boken och öppna den (då förstår man garanterat vem som är vem), så är det ändå lite onödigt. Och det höll jag med om.

Så, mina vänner. Fallet Vincent Franke.

Så kommer den att heta när ni finner den i bokhandeln.

Ni märker det säkert, men titeln följer samma struktur som benämningen av kriminalfall i Sverige: Fallet Cats Falck, Fallet Catrine da Costa, Fallet Osmo Vallo, Fallet John Hron, och så vidare. Dessutom blir det en liten ”hejhej!” åt böcker som  Lovecrafts The Case of Charles Dexter Ward.

Jag ville bara att ni skulle veta det, att boken alltså fått en lite lite ny titel.

Kommentera

