RSS Flöde

Angående korrfel

Jag har satt mig på sängen för att korrekturläsa min egen bok. Bara den meningen, korrekturläsa min egen bok (jag har alltid sagt ”manus”) är overklig. Men hur som helst. Jag sitter där och läser. Hittar saker jag vill ändra, högst småsaker. Inga fel, utan bara saker jag vill göra lite, lite bättre. En mening här, ett ord där, ett nytt stycke på ett tredje ställe. Någon ändring per sida, i genomsnitt.

Men så, ibland, nästan omärkligt, kommer korrfelen fram. Ett ”e” för mycket, så att det blir ”försökeer”  i en mening, och ett ”a” för lite så att det blir ”gör” istället för ”göra” i en annan mening. När de kommer, när jag inser att det är det här bokhandlarnas inköpsgrupper kommer att se, då kniper jag ihop ögonen och gör ett litet grymtande ljud. Den kontrollerade motsvarigheten till ”NEEEEEJ!” Jag tänker att, herregud, hur kan bokhandlarna gilla det här? ”Vilken nolla!” tänker jag att de utropar. ”Vilken gränslös smuts jag håller i mina händer, vilken smuts! Hahaha, ja jävlar, jag!”

Snälla bokhandlare, ha överseende. Boken är jättebra, jag lovar. Det är bara författaren det är fel på; trust the art, not the artist, som det heter.

Hur som helst. Trevlig helg på er.

»

  1. C’est normal mon cher ami!

    O vänta bara tills du läser den släppta färdigtryckta boken. O inser att du inte kan göra a fuckin’ shit åt alla korrfel, som irriterar dig som ordgrus i ögonen… 🙂

    Svara
    • christoffercarlsson

      THE HORROR! 😦

      Har tagit mig igenom typ 1/3 nu. Försöker så långt det är möjligt att läsa den som en vanlig bok. Det går … faktiskt riktigt bra!

      Svara

Kommentera

