RSS Flöde

Förhandsexemplar

I mitt postfack låg ett förhandsexemplar av Fallet Vincent Franke. Det är första gången jag får se mitt manus i bokform – en extremt märklig känsla. Förhandsexemplaret är ett utkast av boken, i en vit paperbackversion. Det ser lite ut som en typisk kurslitteraturbok, förutom att mitt namn står på ryggen och en minibild av omslaget sitter på framsidan. Överst på den i övrigt vita framsidan, står det Förhandsexemplar. Obs! Under redigering – utkommer … och så datumet för boksläppet.

Förhandsexemplarets betydelse är ganska ordentlig, har jag fått lära mig. Trots att det är nästan fem månader kvar tills boken släpps, ska förlaget sälja in den till bokhandlarna. Det innebär (tydligen) att varje bokhandelkedjas inköpsgrupp kommer att ha ett möte med förlaget, där förlaget får presentera vårens böcker. Det sker i det här fallet om, typ, tio dagar. Eftersom jag är debutant, är det bra om förhandsexemplaret skickas ut till bokhandlarna innan mötet, så att inköpsgrupperna hinner bläddra lite i boken och bilda sig en uppfattning kring vad den handlar om (eftersom förlaget har väldigt begränsad tid på sig att sälja in en bok under mötet).

Det här är alltså gissningsvis en del av processen som inte direkt Jan Guillou eller Henning Mankell lägger särskilt stor vikt vid. Men i mitt fall kan det ju vara av viss betydelse. Dessutom är det en rolig och märklig känsla, att se sin text på ett par brutna (det heter tydligen så) sidor, insatta i en mjuk paperback.

Med boken följde ett kort brev från min redaktor: ”Alla eventuella ändringar vill jag att du noterar i detta ex. Nu släpper vi nämligen worddokumentet och jobbar utifrån denna version, okej? Jag har en utskrift där jag sedan sammanställer allt.”

Yes. Visst, visst. Det fixar vi. Jag ska bara våga öppna boken (”boken”!) först.

Ett svar »

  1. Det är så här det börjar… 🙂

    Svara

Kommentera

