RSS Flöde

Lyxen att fundra

När jag skrev Fallet Vincent Franke, såg jag till att utrusta Vincent – och de andra karaktärerna – med sådana positioner, och berätta historien på ett sådant sätt, att mina egna förkunskaper skulle räcka. Det berodde egentligen inte på att jag inte ville göra research – jag älskar research, det är bland det roligaste jag vet – utan för att jag kände att jag inte hann. Jag hade en overkligt intensiv höst 2008, visste att våren 2009 skulle bli likadan, och jag hade inte färdigställt ett manus sedan våren 2006. Det var helt klart dags att ösa på lite. Även om mina ”naturliga” förkunskaper – genom kriminologi, psykologi och tidigare research för andra projekt – räckte till, så är min kommande debut lite ovanlig på det sättet, eftersom jag aldrig skrivit något liknande förut (och förmodligen inte kommer att göra det igen … obs: förmodligen). Det var en lyx jag unnade mig den gången, trots att en av de roligaste delarna med skrivandet uteblev.

Men den här gången är det annorlunda; jag behöver prata med människor som vet mer än jag i vissa frågor. Det är otroligt roligt. Däremot, ska man väl säga, är det fortfarande oerhört lyxigt. Drygt 90 procent av alla jag behöver tala med, finns på Kriminologiska Institutionen. På torsdag ska jag tala med prefekt och professor Janne Flyghed. En stor man, på många vis. Bland annat är han redaktör för den här och den här boken, och en av de flitigaste debattörerna kring FRA-lagen, ”kriget mot terrorismen” och den personliga rättssäkerheten och integriteten (ur ett kriminologiskt perspektiv). Dessutom är han kursansvarig för, och föreläsare på, den kurs jag börjar gå imorgon; Brott, Säkerhet och Det Nya Polisiära Landskapet.

När jag, i alla fall, är däruppe, när jag knackar på lite på hans dörr, hälsar han och så talar vi lite med varandra. Sedan nämner han något – som inte alls har med min research att göra – som han ber mig fundera på tills vi ses på torsdag. Men Janne Flyghed säger inte ”fundera”. Han säger fundra. Som ”flundra”, men utan L.

Ingen annan än Janne Flyghed kan använda svenska språket så. På torsdag, när jag fundrat färdigt, då ska jag delge er vad det var han bad mig fundra på.

Kommentera

