RSS Flöde

3 och en halv timme

Tre och en halv timme. Så länge satt jag med Anna och gick igenom Vincent, sida för sida. Vi satt i Piratförlagets konferensrum. Det är ett rum som snararst liknar ett bibliotek, med ofantligt sköna stolar och ett avlångt bord. Tre och en halv timme, det låter kanske jobbigt. Men det var det inte; det var fantastiskt roligt. När man sitter där med Anna blir det som en riktigt lång, djuplodande analys av manuset, med visst fokus på det tekniska. Det är fascinerande att se någon annan sitta med ens text och föreslå så små förändringar, förändringar som gör underverk för helheten. Anna har en fenomenal förmåga att se när ett enda ord, en formulering eller till och med en preposition, gör att hela meningen faller ihop. Och hon kan hitta det där lilla, lilla ordet som gör att meningen reser sig igen, blir kraftfull och ännu mer laddad än förut. Hon får mig att tänka på min mentor från gymnasiet, Lisa. Hon har samma fingertoppskänsla. Det är otroligt häftigt.

”Jag gillar att det just ‘klänger’, men jag tror att det är prepositionen det är fel på. Det ska nog inte vara mot kinden, utan vid.” Så kan Anna säga. Men hon säger aldrig, ”det här måste du ändra på.” Anna säger saker som just, ”Jag gillar … ”, ”Jag tror att det blir tydligare … ” eller ”Du kanske kan försöka tänka så här istället … ”

Sedan jag började mitt samarbete med Anna har jag lärt mig så otroligt mycket. På ett par veckor har hon gjort mig till en bättre författare. Även om jag – i fallet med skrivande – alltid sett mig själv som en person som lär mig snabbt, är det en ganska kraftig, teknisk utveckling. Framförallt har läsandet av mina egna texter förändrats; jag läser med en annan precision sedan jag sett hur Anna arbetar med en text.

Det roliga är, att samtidigt som jag sitter och försöker hitta en bättre bildspråkssynonym till ”hjärtslag”, så sitter Anna intill mig och försöker beräkna hur avstavningen kommer att förändras om jag hittar en längre eller kortare synonym. Medan jag gör en genomgång, gör hon egentligen två parallella. Hon gör om avstavningen där hon tycker att den som brutit texten gjort på ett sätt som inte fungerar, trots att det är ”korrekt”.

”Avstavningen är korrekt, och vissa nöjer sig med att den är korrekt. Men jag vill inte att det bara ska vara korrekt, jag vill att det ska vara snyggt också.”

Sånt säger Anna. En redaktör som, förutom allt annat, ser till att min bok får ”snygg avstavning.”

Snacka om lyx.

»

  1. Klockren beskrivning av min moster!

    Svara
    • christoffercarlsson

      Haha, tack! Ja, Anna är fantastisk, hon. Klockan 09:00 imorgon ska jag träffa henne igen. Lyx, alltså, lyx!

      Svara
  2. Helt underbart. Just den där omsorgen om pyttedetaljer är nödvändig när man ska bygga pyramider och ljuvlig att få ägna all kraft åt. Njut!

    Svara

Kommentera

