RSS Flöde

Ola LauritzSon

När jag satt med min fina, fina redaktör Anna idag, och gick igenom Vincent en (nästan) sista gång, så kom vi till min tack-sida. Där nämner jag Ola Lauritzson. Eller nej, det gör jag inte. Jag nämner Ola Lauritzon. Ser ni skillnaden? Jag gjorde det knappt. Men. Det saknas ett S i det sistnämnda. Vet ni vad det innebär? Det innebär att jag nämner en människa som (tror jag) inte finns. Och den verkliga Ola, den Store Entreprenören, nämns inte.

Nu gör han det, i alla fall. Vi har ändrat det. Men när jag promenerar Riddargatan upp mot Östermalmstorg efteråt, så går jag där i snålblåsten och tänker. Jag har ju droppat Ola Lauritzsons namn på åtskilliga platser, åtskilliga gånger. Och ingen gång har jag skrivit ut det rätt. Och inte har han sagt något, heller. Antingen är han en lite blyg man, Ola, som inte tycker att det är värt att påpeka.

Eller så har han kanske inte märkt det själv. Jag skulle inte direkt klandra honom, tror jag. Eller, det kanske jag skulle. Tänk om någon stavade mitt namn Carlzson. Det skulle jag ju märka genast.

Jag hoppas ändå på det sistnämnda; då framstår mitt eget misstag som lite lindrigare. Och så tänker jag på alla andra som sett min felstavning, och undrar om också de lagt märke till den, men låtit bli att påpeka det. Kanske fnissat lite åt mig, bakom skärmen. Tänkt att, haha, vilken miss.Eller så har inte heller de märkt det.

Hur som helst. Nu vet både jag och ni. Lauritzson. Så heter han, tydligen.

Ps. När jag skrev det här inlägget första gången, skrev jag Lauritszon. Det märker ni om ni klickar på inläggstiteln och kollar URL:en. Fel igen, alltså. Ds.

Kommentera

