RSS Flöde

Jag ger er: omslaget till ”Fallet Vincent Franke”

Varsågoda, mina vänner. Här är omslaget till boken. Det är allra snyggast om man har det i ganska stort format, så jag smäller upp det lite här (om man vill ha det i titta-på-varje-bokstav-i-detalj-stor version; klicka på bilden).

Där har ni det. Vad tycker ni? Var ärliga nu.

»

  1. Lady in red – Chris de Burgh -86

    No further comments. I’ll rest my case. You already know my inställning…

    Möjligen passerat som skivomslag till Roxy Music 🙂

    ÖB ist wieder hier. Stasi sieht Dir immer dabaei! 🙂

    Ich bin ein…

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hahaha, hej Björnen! Ja, jag vet hur du känner för omslaget. Men det är okej – alla synpunkter är välkomna. Det finns ju ingenting som ALLA tycker om, liksom. Jag har förståelse för mångfalden. Hehe. Vi hörs – härligt att du ist wieder hier. Allt gott.

      Svara
  2. Gillar’t! Passar både texten och den genre den ska säljas in under, men utan att bli för ”typiskt”. Och så hamnar ju våra böcker bredvid varandra i en färgkoordinerad bokhylla! 😉

    Svara
    • christoffercarlsson

      Eller hur, jag tyckte också att det blev en fin balans av allting. Och ja – att våra böcker hamnar intill varandra i färg, det är ju ett extra plus, haha! Det var lustigt att det blev så, hade inte pratat med formgivar-Eric om någon specifik färg, eller så. Bad honom mest köra på det som kändes rätt. Kul sammanträffande!

      Svara
  3. Mikael Eliasson

    Det tog en stund att vänja sig vid att omslaget ser helt anorlunda ut än det gjorde förut. Men efter 5 sekunders betänketid tycker jag ändå rätt bra om det. Snyggt, spännande och lite annorlunda.

    Även om omslaget kanske inte säger så mycket om vad boken handlar om. (Men då får man väl vända på boken och läsa baksidestexten.) 🙂

    Svara
    • christoffercarlsson

      Haha, tack! Nja, grejen med omslaget är att jag tror att man kommer att förstå det lite mer, ju längre in man kommer. Omslaget kanske inte enbart bör tolkas bokstavligt, om man så säger (fast det funkar nog också).

      Svara
  4. Nice! Jävligt snygg! 50:tal feel.
    Tycker mycket bättre om denna jämfört med den gamla. Kändes rörig.
    Läste nyligen ”Jag är wanted”, läser ”Udda”.
    Ska med nöje läsa ”Fallet Vincent…”
    Lycka till!
    Hepp!

    Svara
    • christoffercarlsson

      Tack, M J! Ja, åtminstone undre hälften av omslaget är lite 50-tals-feeling. Eller egentligen ännu äldre, 30-/40-tal, till och med, tror jag. Det finns en poäng med det. 🙂 Vad roligt att du ser läsningen av Vincent som ett kommande nöje, det glädjer mig mycket!

      Svara
  5. Jag gillar det också…särskilt citatet – för det är väl ett sådant – ur boken. Kittlande!!
    Ett fan!

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hej, och tack så hemskt mycket! Jag har för mig att det är ett citat, ja. Får se efter. Vad härligt att det är ”kittlande” – det är lite den känslan man är ute efter med ett bokomslag. Tack igen!

      Svara
  6. Helt ärligt (ville du ju ha):
    1. Det ser inte ut som ett bokomslag
    2. Det ser gammalt ut, men ändå inte
    3. Det påminner lite om cirkus (tror det är tjejen och bandet)
    4. Det är för mig en lite konstig balans mellan titeln och ditt namn, det blir liksom lite jobbigt att titta på
    5. Jag älskar rött
    6. Det skulle kunna vara en affisch till en teateruppsättning (jag skulle se den utan tvekan och jag går aldrig på teater)
    7. Jag vill ha den som tavla på min vägg

    Jag är kluven.

    🙂

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hej Malin! Vad roligt att du också läser min blogg! Och ja – jag uppskattar ärlighet, det var precis det jag ville ha! Jag tolkar dock alla punkterna utom en, som positiva. Att det inte ser ut som ett bokomslag, gör att det kan uppfattas som desto mer intressant, tror du inte? Att det ser ”gammalt ut, men ändå inte” var en exakt del av känslan vi var ute efter att fånga i omslaget.

      Bortsett från balans-punkten (där är JAG kluven … en del av mig gillar just obalansen) så gör alla dina punkter mig rakt av och enbart oerhört glad! 🙂 Tack, min vän!

      Svara
      • Jag kan köpa en bok bara för att omslaget är tilltalande (Även om titeln skulle vara typ ”Farmors faster”), dock händer det en gång var tredje år då det finns förkrövlat många mindre vackra bokomslag. Det är supersnyggt! Förutom den där obalansen och vet du vad? Nu när jag tittar på den igen vet jag EXAKT vad det är som gör att den inte riktigt stämmer (eller kanske det är bra, jag vet inte).

        Istället för ”Fallet Vincent Franke” hade det kunnat stå ”Pale Rider”, och istället för Christoffer Carlsson hade det kunnat stå Clint Eastwood. Just den där balansen mellan titeln och författaren(skådespelaren) påminner om -western-.

        Ett omslag innefattar ju även en rygg och en baksida. Och titelboxen sticker ut från övrig layout, ska det vara en röd bakgrundsfärg?

        Mm nyfiken i en strut. Joo.
        🙂

      • Hahaha! Nu läste jag ju Christins kommentar och ditt svar om 1900-talets USA. Ja ni lyckades ju på den punkten så allt är väl antagligen i sin ordning! 😀

      • christoffercarlsson

        Haha, ang. Clint Eastwood och Pale Rider så tolkar jag det som något sjukt positivt, faktiskt. Hahaha, vilken rolig (och exakt) iakttagelse.

        Ang, frågan om bakgrundsfärg – jag vet inte. Jag har inte sett resten av layouten än. Med utgångspunkt i omslaget kommer Eric sedan att göra rygg och baksida, vilket jag också är sjukt nyfiken på. Han är en sällsamt skicklig formgivare, herr Thunfors. Jag känner mig stolt över att han gjort mitt omslag. Men, svaret på din fråga – ingen aning! Vi får se! 🙂 Den delen lär ni dock få vänta på att se, tills ni kan hålla boken i handen. Förhoppningsvis blir det en angenäm upplevelse.

      • christoffercarlsson

        Haha, exakt. Jag fick som jag ville, m a o. Allt är i sin ordning. Om man sen gillar tidigt amerikanskt 1900-tal eller inte – det är en annan sak. 🙂

      • Nu när jag sett att western är en del i din grafiska profil har jag inte längre några invändningar … bara en lätt avundsjuka över allt rött. Jag menar, den färgen ska ju jag ha när Pirat vill publicera mitt nya manus!

  7. christinljungqvist

    Riktigt snyggt. Men jag har för mig att Maria (för så hette hon väl?) har mörkt hår? Plus att jag undrar varför hon hänger i handlederna, det gör hon aldrig i boken. Hon är bara bunden.

    I övrigt tycker jag att bilden är intressant, jag fastnar alltid med blicken på böcker med personmotiv på framsidan. Bara det är en människa, särskilt ett ansikte, reagerar jag. Rött är också en säljande färg, något man lägger märke till, och typsnittet tillsammans med det röda får mig att tänka ridå.

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hej, Christin, och tack! Det finns en … poäng i det här. Numera. Du läste ju den allra första, fina skelettversionen. Mycket har hänt. 🙂 Bra iakttagelse, dock.

      Kul att du gillar det! Just typsnitten är bland det jag är mest förtjust i. Det känns som första delen av 1900-talet, USA. Lite så. Me like.

      Svara
      • christinljungqvist

        Ska bli skoj att läsa den utgivna versionen för att se just vad ett förlag kan tvätta bort och vaska fram. När kommer den ut?

      • christoffercarlsson

        Haha, ja, de kan göra underverk, faktiskt. Det är fortfarande samma bok, men med betydligt fler lager och trådar – och högre kvalitet. Det är delvis ett resultat av att jag själv haft mer tid att arbeta med den (jag skrev ju den på 3 månader, typ), men delvis är det givetvis Pirats förtjänst.

  8. Hej!

    Det är snyggt, men för mig är det alldeles för läskigt. Jag skulle inte våga köpa boken. Jag gillar allt, utom bilden på tjejen.

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hej Emma!
      Det är sant, omslaget är ganska laddat. Det är en av svårigheterna med ett omslag. Man vill ha ett omslag som är starkt och träffande, och samtidigt passande och symboliserande. Bilden är snarare en symbol för något annat (det är egentligen inget utom det långa håret som tyder på att det är en tjej … det är betraktarens tolkning, även om det givetvis är en ganska given tolkning i vår kultur, långt hår=tjej, liksom). Jag tror att man förstå när man läser den. MEN. Jag kan förstå din reaktion också. Tack för kommentaren! 🙂

      Svara
  9. Ett ärligt svar. Högst personligt… ”Bedrövligt” rak igenom. Det ser ut som en billig western affisch. Steeve Mac Queen liknande. Folk köper impulsivt. Ett omslag som drar till sig är ju fundamentalt. Snacka med piraternas designer och ber de snällt om ett par andra alternativ.
    Ha det bra CC.

    Svara
    • christoffercarlsson

      Michel! Tack för ditt högst personliga och ärliga svar. Det glädjer mig att jag verkligen får det jag ber om; ärlighet. Som sagt – ingen gillar allt. Däremot är jag inte helt säker på att jag tolkar Steve McQueen-liknande negativt … Steve var ju the man, för farao. Hehe.

      Svara
  10. Ser din tråd. JRL rödskalle-avundsjuka parat med Sonja-goja. Tvingas dock mycket motvilligt delvis hålla med psykfallet i bildanalysen. Tar emot. Men… Även en blind höna kan tydligen hitta rätt. I nåt enstaka extremfall.

    Läser även de andras kommentarer här. O kan genast konstatera att stora delar av Kap1 intelligentian redan flyttat hit. Klokt beslut. Kan du inte föreslå Ola o skippa Forumet, o lägga en diskret länk till bloggen istället 🙂 Så kan vi chatta här i lugn o ro instead?

    Hallå hela (kap1-word) pressen – Chatta-nooga -82

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hello igen, Björnen! Hon har en poäng, absolut. Samtidigt ligger bildtolkningen delvis i betraktarens öga. När jag såg bilden första gången och hade studerat den en stund, blev jag nästan mer illa till mods av det starka, vita ljuset som kommer från ovan, dock. Och den tanken förändrade hela omslaget/bilden för mig.

      Svara
    • christinljungqvist

      Hej hej Björne! 🙂

      Svara
  11. Nu har jag tittat och tittat igen… och håller kvar mitt första intryck av att det här är ett riktigt bra omslag! Framförallt: tydligt, direkt, renodlat! Titel och författarnamn är skickligt åtskilt (inget tvivel om vem som är vem) och extra kul att ditt namn blev störst! .-) Obehaget med den utsatta kvinnan så exponerad är väl ändå en konsekvent signal om att boken handlar om utsatthet, det är visserligen ganska hårt fotograferat… men försvarbart i det här sammanhanget och jag känner inte alls att det skulle vara någon konstig exploatering.
    Mina tankar går också till gammal filmaffisch, cirkus, tablettask (!) eller affisch på gammal hjulångare som Huck Finn gled förbi. Eller kanske en western-wanted-affisch?
    Är helt säker på att boken kommer att synas både på bokhandelsdiskarna och av kritikerna… 🙂 Shit att man inte kan få den till julklapp, förresten! Lycka till! /Kjell Åke

    Svara
    • christoffercarlsson

      Tack så mycket, Kjell-Åke! Jag håller med dig – visst ger det en konsekvent signal. Dessutom tycker jag om att det, vid närmare analys, trots allt finns nyanser i den. Den går att tolka på olika vis.

      Och ja, den där känslan av ”historik”, eller vad man ska säga, gammal pop-, show- och nöjeskultur, är något av det jag verkligen älskar med omslaget (eftersom boken dessutom är full av massa popkulturreferenser). Tack så jättemycket, än en gång! Insåg nu att jag glömt svara på ditt mail. Gör det imorgon bitti; nu väntar sängen.

      Vi hörs, Broder!

      Svara
  12. Känns redan som en Forumtråd i det fördolda 🙂 Lite underground liksom. Halvhemligt. Gut! Så hej tillbaka Christin (Damm)! O tjenare alla andra gamla godingar! Katten (Gift/tack för senast som sagt), Malin (gula fisken på nätet 🙂 Michel (Rivera/fransk/f.d Kalmar?), Emma (Ny text), Mikael (sagomästare), MJ (Portugis-Tom-hepp?), Sara (presentation överflödig 🙂

    Anonym? Vem är nu det?

    It’s good news week – Hedgehopper Anonymous -65

    A keep ahead…

    Svara
    • ÖB! I givakt och med honnör och allt säger jag: Tack detsamma! Hälsa överbefälhavarinnan också. Visst är det lite kul att det här blir en sorts hemort för oss vilsna Kapitel1-or.
      Och jag vidhåller omslagets styrka. Nu när det ploppade upp så såg jag vilken uppåtriktad kraft det finns i bilden… uppfordrande och nyfikenhetsväckande!
      Men CC, är det samma stuk på boken som Udda (vad hett5e det nu igen, dansk pocket eller nåt sånt?) eller debuterar du i hardback (vilket jag hoppas)?
      /Kjell Åke

      Svara
      • christoffercarlsson

        Hej Kjell-Åke! Det blir samma stuk som Saras, häftad med flikar (”Dansk Bindning”, har jag lärt mig att det heter). En liten del av mig vill verkligen ha en hardback, eftersom det är just det man förknippar med vad som är en ”RIKTIG BOK!” liksom. Samtidigt; dansk bindning är billigare. Trots att jag snart är upphovsperson är jag av den åsikten att böcker inte ska kosta för mycket. Att inbundna böcker ibland kostar så mycket som 250 spänn är idiotiskt. Den danska bindningen gör boken billigare (vilket är bra för en debutant). Dessutom ger det tryckeriet möjlighet att ”prägla” på omslaget, som det tydligen heter, vilket jag tror kan bli ursnyggt i fallet med mitt omslag. Det blir svårare (=DYRT!) att göra med en inbunden.
        Så överlag är det bra att boken inte blir inbunden, både för mina principer men också för prisets och försäljningsfaktorns skull. Men visst fan svider det lite … en inbunden är ju ändå inbunden, liksom.

        Allt gott, vänner, och fortsätt språka i kommentarsfältet om ni vill. Jag kommer inte att ta bort/redigera era kommentarer, utan låter er hållas, haha. Vi hörs!

      • Lär ju bli inbunden när alla danska bindningar har blivit slutsålda … 😉

    • Spanien björnen. Spanien.
      Det är Champions nu i veckan… 🙂 barca…

      Hepp!

      Svara
  13. @MJ – Sorry mate!

    E Viva España – Vresia Sylthammar -70

    Da-da-da-da-da! 🙂 OS-hockey nästa år…

    Svara
  14. fröken Bergman

    Hej och oj vad många som hade nått o säga! Intressant.

    Jag tänker att denna kommer att få vissa personer att tänka på kvinnomisshandelsbok pga den bundna kvinnan (där har du feministerna och många kvinnor), andra tänker uppenbarligen på USA och 1900-tal (där har du historiker, filmfantaster, idéfantaster) och så har du titeln och typsnittet som får mig iaf att tänka på deckaraktigt (o där har du just deckarfantasterna). DESSUTOM är du ett nytt namn, har en snygg bok att visa upp där man först inte kan avgöra vilket håll flickans ansikte är åt (uppåt sökandes eller neråt uppgivet?) och det skapar ett starkt intresse (där har du personer som söker nytt, både i sin egna genre men även de som alltid är less på mainstream).

    Allt jag har att säga är Grattis min vän. Jag ser mycket fram emot detta.

    Svara
  15. Ditt namn är större än titeln? Vad säger det CC? Vincent är frånvarande, förutom titeln. Jag gillar det inte. Tycker inte att titeln ska läggas in i en egen ram, det hör likesom inte till på något sätt. Tjejen ser inte ut som en fånga fast snarare Tiger Woods senaste byttet. Skule önska att jag hade någonting positivt att säga. Jo visst, ditt namn är där och Vincent så klart!

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hej Dominic – vad kul att se dig här i min blogg! Det var så längesen vi sågs nu. Ang. titel/namn-storlek – bra fråga. Jag och formgivaren diskuterade det lite, faktiskt. Eller, det var snarare så att jag frågade hur formgivare och förlag brukar tänka kring storlek på författarnamn respektive titel. Tidigare har det ju varit så, att om man heter typ Liza Marklund, Stephen King eller James Patterson, så är det namnet man kör på, stort som fasen.

      Men nu har det där börjat luckras upp lite, det är inte längre självklart vad som ska vara störst. Formgivaren sa att det brukar ge sig under tiden hanjobbar med omslaget, vilket som funkar bäst. Så det är nog mest baserat på hans feeling inför hela grejen, när han satt där och designade det.

      Men, det är lugnt, Dominic – alla får ha en åsikt, och jag bad ju specifikt om ärlighet. Och det fick jag, vilket jag tackar för! Av dig hade jag inte förväntat mig något annat. 🙂

      Vi hörs och ses inom inte alltför lång tid, hoppas jag!

      Svara
      • Min fru – som förresten första gången jag läste en del av VF sa ”gud vad vackert -har nu sagt samma sak om omslaget… hmmm. Gillar att man nästan anar fingeravtryck, och filmkänslan är så klart tilltalande. Vet att storlek har saknat betydelse, men your name in lights is on the cards, så det kan så klart funka.

        Om att träffas. Gör jag gärna. Skulle vara kul att bara ta en öl någon kväll. Har en hel del att berätta.
        Höres

  16. Hej Christoffer!
    Jag hade naturligtvis stuvat om designelementen lite, men jag gillar verkligen det kantiga typsnittet. Stämmer väldigt bra med Vincent Franke. Så undrar jag över ”maggördeln” som sticker ut på sidorna. Kommer den att klippas av längs med resten. Hur kommer det att lira i så fall?

    PS. Såg din videoblogg också. Kanske lite väl tillbakalutad, men personlig. Kul idé.

    Min ärliga åsikt – Lycka till – Bengt

    Svara
    • christoffercarlsson

      Hej Bengt! Shit, vad roligt att så många hittar hit. Ang. maggördeln; bra fråga! Det har jag ingen aning om. Sannolikt ger det sig av sig självt när hela omslaget (inklusive flikar, etc.) färdigställs.

      Tack för kommentaren ang. videobloggen! Jag vet att jag är alldeles för tillbakalutad, jag är alldeles för lat och långsam för att orka vara något annat. Haha. Jag ska tänka på saken!

      Det var den ärliga åsikten jag var ute efter – ingenting annat. Tack för det! Allt gott, Hedberg, vi hörs och ses!

      Svara
  17. Nämen va fan! Two oldies till! Hello Dominick! Long time no see. Understand Forumwhy though 🙂 O så fjällräven Bengt också som lök på glada laxen 🙂

    Vi gör den här bloggtråden till CC:s längsta vet ja! Snart dyker nog även Leffe D upp ska ni se (men förhoppningsvis inte II). O försvunnen-influensa David med. Let’s nostalgi-rock!

    The return of the Red Baron(s) – Royal Guardsmen -68

    Svara
    • Det här är hur roligt som helst. Roll on the party. Det här är ju bara början, det vet vi ju alla. Jag vill se Vincent på bioduken oxå! Skulle vara kul att prova en grej kring just det. Får faktisk prata med CC om det här framöver.

      Livet leker. Har passerat 40 strecket och nu tänker jag trampa genom golvet!

      Svara
      • christoffercarlsson

        Haha, absolut, Dominic. Vi kan prata om den saken också. Jag kan inte ens föreställa mig en sån situation – en film baserad på en bok jag skrivit – för just nu är det så absurt avlägset i mitt huvud.

      • Ha-ha! Det här är precis som i början av Kap1. När jag inte fattade hur man kommenterade o klistrade in, o vart allt sen hamnade liksom. Gubbgagg med cybermera. Men. Om jag nu förstått det hela bloggrätt här, så hamnar mitt svar nu under ditt Dom. Skulle annars behöva Teresa som hjälplärare…

        Men om du trampar genom golvet Braveheart så…

        Hole in my shoe – Traffic -67 🙂

  18. Hallå CC!
    Snubblade över länken på kapitel1, och tänkte passa på att önska dig lycka till! Jag gillar färgsättningen på omslaget, lite… red light district.

    Ha det!
    JE

    Svara
  19. Lite flashigt men den syns. Jag skulle nog titta lite extra på en bok med ett sådant omslag.
    Ronnie G Lundin
    (Som hoppas få ett fint bokomslag någon dag)

    Svara

Kommentera

