RSS Flöde

Debutnerverna när Vincent kom

Så fick jag till slut ett sms från finfina redaktör Anna, som höll Fallet Vincent Franke i sin ena hand och mobiltelefonen i den andra. Piratförlaget, fantastiska som de är (det förlaget kan inte få nog med cred, ska ni veta), skickade det med bud genom Stockholm strax före klockan fyra i eftermiddags, och drygt tjugo minuter senare ringde min mobiltelefon. I en guldkasse (haha), låg 25 av de första inkomna 50 exemplaren av Fallet Vincent Franke, och oh man, vilken sinnessjuk känsla det var; dels att vänta, dels att till slut hålla boken i sin hand.

Här finns nu, slutligen, det jag arbetat med sedan september 2008, i form av en bok. Jag ska blogga lite mer om det en annan gång. Men jag bläddrar lite i den, och hittar de avgörande scenerna. Jag ser alla små finjusteringar som, först, jag och Sofia gjorde, sedan jag och Anna. Hittar Mikael Fants ljuvliga, konstruktiva läsning av manuset i det avgörandet skedet i höstas. Popkulturreferenserna, de otaliga. Raderna där jag mer eller mindre odiskret (lika bra att vara tydlig, liksom) blinkar åt Palahniuk, Will Christopher Baer, Paul Auster, Håkan Hellström, Alan Moore, Amy Hempel, Kent, Tarantino, Bret Easton Ellis … jag vet att jag har namndroppat obscent mycket när det gäller popkulturreferenserna i Vincent, men de är viktiga för mig. De säger något om vem jag är, var jag kommer ifrån. Få saker har varit så viktiga för mig, som populärkulturen, och jag tror (=hoppas) att det kommer att synas i Vincent. Hittar de filosofiska undertonerna jag lade in och, i slutet av redigeringsarbetet, lät komma lite närmare ytan.

Nu är den här, hos mig. Om ett par veckor – inte så många, faktiskt! – kommer den förhoppningsvis också att finnas hos er! Det, ni. Jag hoppas att Vincents färd blir en färd ni aldrig glömmer.

Men tills dess! Tills dess kan ni hålla till godo med den hashtag (en sorts digital lapp, som man markerar sin inlägg med på Twitter) som skapades i väntan på att budet skulle anlända till mig från Piratförlaget. Ni hittar den här: http://twitter.com/#search?q=%23debutnerver

Scrolla ner till sidans botten och klicka på ”More”, och börja sedan underifrån.

Hur boken ser ut, förresten? Bilderna går att hitta i twitter-feeden men, jaja, om ni insisterar, så är inte jag den som är den:

Detta firar jag med en rejäl förkylning! Bra, va?

»

  1. What a feeling – Irene Cara -83

    Snart är du ingen Fattigman längre…

    Sweet Gene Vincent – Ian Dury & the Blockheads -77

    Svara
  2. christinljungqvist

    Wow. Grattis. Fan, det måste vara en av världens härligaste känslor, att hålla sin bebis i händerna 🙂

    Svara
  3. Grattis! Minns när de budade Udda till jobbet, snudd på övernaturligt! Och jag håller helt med om all denna cred som föräras Piratförlaget.

    Svara
  4. Shit va kul! Måste kännas otroligt! Grattis igen!

    Svara
  5. Hoppas boken är lika bra som den är snygg!!

    Svara

Kommentera

