RSS Flöde

Melas känsla för snö

Jag och Mela pratar i telefon. Hon har precis bett mig att säga fem detaljer på hennes kropp, fem detaljer som jag skulle nämna om polisen ringde och bad mig beskriva henne. Det är en jättehemsk fråga och jag vill helst inte prata om det. Jag vill inte ens tänka på Mela och död i samma universum. Bara det, tanken, gör att nånting svider till långt, långt inuti mig och jag fylls av en överväldigande känsla att bara vilja hålla om henne och känna hennes hjärtslag mot min handflata. Men till slut nämner jag ändå ett par detaljer och försöker sedan att vifta bort samtalsämnet. Det fungerar inte så bra.

”Det är därför jag lägger märke till detaljer hos människor”, säger Mela.

”Så att du kan identifiera dem om de skulle dö?”

”Ja.”

”Det låter … mörkt”, säger jag.

”Jag tycker att det är … omtänksamt.”

Jo. På ett sätt är det väl det, tänker jag, medan Mela fortsätter:

”Så att ingen behöver dö … osedd. Det är ju jättehemskt. Så jag tycker det är en fin sak.”

Och jo. Visst har hon väl rätt, Mela. Men ändå.

»

  1. Hade glatt mig mycket om du hade låtit denna blogg avhandla olika aspekter av din utgivning.

    När den däringa Mela dyker upp rasar bloggen hela vägen ned till puberteten igen och du framstår som ungefär 18 år.

    Svara
  2. Haha men vafan… det är ju klockren filosofi det där! ”Hade glatt mig mycket om du hade låtit denna blogg avhandla olika aspekter av din utgivning.” Ja ja, jag gläder mig i alla fall åt att bara läsa boken, och att fortsätta läsa bloggen som kan få handla om precis vad som helst, that’s what a blog is for, liksom!

    Svara
  3. Bäste Tomas!
    När du uttalar dig så som du gör får det dig att framstå som en avkomma på ”sju vintrar” som fortfarande skriver kompisbrev till KP. Jag ber dig att omedelbart sluta med detta samt låta Christoffer och Mikaela vara ifred.

    Om inte så ber jag dig åtminstone (och ödmjukast) att dra åt helvete (ditt satans as)!

    Mvh Molly

    Svara
  4. Ledsen Molly, jag kan under inga som helst omständigheter frångå min rätt att tycka till om innehållet på en publik blogg om det händer sig så att jag råkar tycka något speciellt, av samma anledning som jag inte tycker att bloggare ska avsäga sig rätten att skriva vad de vill.

    En blogg är som ett samtal i korvkön; man kan inte kväsa motparten, bara försöka förmå motparten att sluta upp med sitt tramsande! Och det är precis vad jag har gjort.

    Vad du gjorde vette fan … men du är ju så ung …

    Mela tycker att det är omtänksamt att lägga märke till detaljer hos folk. Christofer tycker att det är sött. Jag tycker att inlägg likt dessa är underutvecklade (två läger, på en publik blogg!) inget mer med det. Så funkar ju nätet och i synnerhet bloggeriandet. Inget konstigt med det.

    Snyt dig i hugget!

    Svara
    • Hahaha! Men ändå fortsätter du att läsa bloggen?

      Mela rocks. Har hon ingen fanclub på facebook?

      Svara
      • Är det bara Melas kompisar som läser den här bloggen? Tycker det är väldigt skrattretande att när någon är intresserad av Christoffers skrivande så får man skit! Läser ni som har kommenterat här verkligen allt vad ALLA skriver ordagrant i sina kommentarer eller är ni kompisar med Mela som direkt måste hugga tillbaks bara för att inte alla vill läsa om henne?
        Speciellt du ”Molly”, jag undrar vem det är som skriver till kamratposten och som inte tycks har vuxit upp ännu och lärt sig hur man behandlar sina kära medmänniskor och hur man kan uttrycka sig på ett sätt som ger förståelse från andra som läser dessa skrattretande kommentarer.
        Ser iallafall emot att läsa din bok Christoffer, när den nu kommer ut!?

  5. Malin/ Jag fortsätter att läsa denna blogg av två anledningar:

    1. Jag ser det som en plikt att man gör sig tillgänglig för kommentarer och kritik när man själv delar ut kritik på en blogg.

    2. Jag hoppas bli serverad inlägg som har med Christoffers debututgivning att göra, emedan det intresserar mig.

    Svara
  6. christinljungqvist

    Tomas, har du hittat hit också? Jag kan bestämt avgöra att din bitterhet är missriktad. Christoffers blogg handlar om Christoffer, och Mela är en del av hans liv. Du har ingenting överhuvudtaget att säga till om vad han skriver och inte skriver här. Det är inte kritik du kommer med, utan pekpinnar, vad du, mig veterligen, kan stoppa upp någonstans.

    Så.

    Nu tar jag på mig finhandskarna igen.

    Mela är en av mina absoluta favoriter vad beträffar humoristiska yttringar. Hon verkar vara en pärla🙂 det här med blåvalar skrattar jag åt varje gång de visar sig, och jag vet inte hur många gånger jag berättat för min Kristoffer om mapparna på Melas skrivbord…

    Svara
  7. Jag brukar ibland säga som Mela. Jag pratar med min sambo om de detaljer jag skulle komma ihåg att nämna, som heller ingen annan än han har. Jag tycker inte det är mörkt. Vi måste kunna tala om döden. Inte av dödsönskan. Utan för att det inte finns någon anledning att ha något tabu om det. Och för att också kunna tala om livet med samma frihet.

    Jag är varken tonnis eller underutvecklad. Jag är 34 år och hyffsat utvecklad.

    Svara

Kommentera

