RSS Flöde

Det här är ingen författarblogg

Under veckan har det varit en bitvis ganska bitsk stämning i kommentarsflödet till ett inlägg i den här bloggen (ett kommentarsflöde där jag själv endast bidragit med en liten fin bild). Eftersom jag vill ha högt i tak i den här bloggen, har jag inte rört kommentarerna och kommer inte att göra det heller. Och jag uppskattar verkligen engagemanget för den här bloggen och att ni är så pass pigga att ni lyfter fram er åsikt. Det är typ en av anledningarna till att jag har den här bloggen; för att ni ska kunna komma i kontakt med mig och uttrycka er åsikt eller ställa frågor (även om jag tänkte att det skulle beröra mig, och inte bloggen i sig, men det har ingen betydelse). Därför tänkte jag klargöra en sak, både för er som läser nu och kanske även för er som kommer att hitta hit i framtiden.

Den här bloggen gör inget anspråk på att vara en författarblogg och har aldrig gjort det heller.

Nu bortser jag ifrån att definitionen av en ”författarblogg” är ganska suddig, om den ens finns. Det är ett av de där orden som funkar så länge man inte reflekterar över vad det egentligen står för (ett annat är ”popkultur”; ett ord jag droppat så många gånger att jag lika gärna kan göra det en gång till). Jag är av den uppfattningen, att en författarblogg sällan håller i längden, och jag vill att den här bloggen ska göra det. Dessutom är det här inte den första blogg jag har (det är, typ, den tredje … tror jag. Kanske fjärde, men tror tredje). Enda skillnaden nu gentemot då, är att jag numera också (enligt vissa) kan kalla mig författare. Det innebär att författarskapet blir en av ett par saker i mitt liv som jag väljer att blogga om; men bara en av många. För er som vill läsa bloggar som enbart handlar om författarskap, finns det gott om andra sidor att besöka.

Det kanske är lite yvigt; en av de gyllene bloggreglerna (jo, det finns såna, jag har kollat) i dagar som dessa är att se till så att bloggen har ett tydligt tema. Men jag tycker likadant nu som när jag först hörde det; det låter lite stramt, det där, gör det inte? Så jag skiter i regeln nu, precis som jag struntade i den förut. Det innebär att ni som främst vill läsa om författarskapet kommer att se en del inlägg som inte faller er i smaken och, omvänt, att ni som tycker författarskap är skitlamt kommer att få scrolla er förbi en del textsjok.

Det var bara det.

Gör nåt vettigt nu. Kolla på det här, till exempel.

Ett svar »

  1. christinljungqvist

    Du har poänger, min vän. Varför kalla det författarblogg? Jag har märkt att jag får sökträffar genom att kalla min blogg för just det, och jag tänker såhär; författare är arbetstagare, och människor. Att vara arbetstagare är att leva, alltså kan allt som händer i ens liv gå att härröra till skrivandet, och hamna i författarbloggen. Det är dessutom ett sätt att visa att man är författare (nåja…) för dem som söker efter likar. Jag har kommit i kontakt med flera stycken genom att kalla min blogg sådär! 🙂

    Därför kommer jag att kalla min blogg för en författarblogg, trots att jag inte ens är utgiven, just för att jag ser mig själv som outgiven författare, och att jag lever.

    Svara

Kommentera

